odla i hinkar?
Jag har några gånger försökt att odla i hinkar. Har inte något trädgårdsland. Men grönsaker verkar inte kunna växa så?
Rädisorna blev det inget av sist och nu i år så blir spenaten väldigt ljusgrön och klen…den blommar nu och jag trodde den skulle växa till sig ett tag till..men jämförde med affärens som var mörkare grön och kraftig men ungefär samma bladstorlek.
Det som brukar lyckas är squash och tomater..

Jag odlar alltid tomater och gurka i växthuset i hinkar på ca 20 liter styck, det funkar bra tycker jag!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Spenat och rädisor brukar gå bra att odla i hinkar men man måste så tidigt + skörda tidigt. Spenat är en kortodlad växt, man man sår tidigt, vattnar ev. med lite gödning då plantan kommit upp och så skördar man under en kort tid tills plantan går upp i blom då river man bort dem. För att förlänga säsongen något kan man så spenat i omgångar under tidig vår.
+Iår kan det ha varit extra kort säsong spenat går snabbare upp i blom när det är varmt och torrt.
Även rädisor är kortodlad, så tidigt + skörda tidigt det får inte vara för varmt då brukar det mest bli blast och inget under jord.
Det brukar gå bra att odla en massa grönsaker i hink (mangold bönor, portlak, calaloo, mållor, malabarspenat, ärtor, gyllenbär, chili, paprika mm.) glöm bara inte dräneringshål + köp inte den billiga planeringsjorden (typ 4-5 säckar för 100kr) det spelar ingen roll hur dyra frön man köpt eller hur man pysslar om växterna ifall man inte gett dem en bra grund.

Håller inte med dig Åsa jag har aldrig köpt annat än den där jorden 5 för 100 och tycker att jag har fått bra odlingsresultat faktiskt varje år i säkert 15 år nu!
Kanske jag har haft en otrolig tur helt enkelt?

Spenat går normalt i blom om det är långa dagar. Spenat ska sås extremt tidigt eller också efter ca: 10/7 (datumet varierar beroende på var man bor och för mig gäller omkring 15 juli) när dagarna har börjat bli kortare. Spenat sås alltså i april/maj eller juli/augusti. Spenat sås inte i omgångar under våren utan endast en gång mycket tidigt och senare under sommaren. Att spenaten går snabbt i blom beror på att blomningen utlöses av långa dagar. Torrt och soligt innebär oftast att växten uppfattar dagsljuset ännu mera. Torka snabbare ofta på blomningen. För att lura spenaten kan man täcka över plantorna några timmar för att förlänga natten.
Nyzeeländsk spenat är en flerårig spenatväxt med begränsad härdighet i Sverige och den kan odlas och skördas hela året. Den växer långsamt och bör sås tidigt på våren och gärna förodlas då fröna är långsamma att gro.

Utan att ha läst de andras svar så funderar jag på om det kan bli för varmt för rötterna i hinkarna? Om de står i solen så borde det ju bli väldigt hett i jorden om det är plasthinkar. Samt att vattnet inte kan komma ut, så att det blir för blött kanske.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Man gör naturligtvis hål i botten på hinkarna!

Vissa växter gillar inte för höga rottemperaturer.

Hur är det med tomater och gurka?

#6 Alla gör inte det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#0: Du skulle kunna prova hallon också, det krävs ju kanske några hinkar för att få ihop något att tala om men gott ändå att gå och småplocka av… Och utöver hallon även smultron, kanske även jordgubbar?
Gör ett antal hål i sidorna på hinkarna istället för i botten. Ca 2-3 cm upp brukar vara lagom. Det blir då ett litet vattenmagasin som är bra att ha dagar med stark värme och ingen tillsyn under dagen.
Odla i säck, lägg säcken på platten, skär bort ett lock och plantera direkt i jorden.
Köp billiga plasthinkar som inte är svarta, eller sätt folie runt hinkarna. Ställ några växter placerade i stora ytterkrukor framför (mot solen) eller gör en liten ljusmålad träram som hinkarna kan stå i. Köpte vita hinkar på Bauhaus för 19 kr st förra året. Använder dock svarta hinkar till tomaterna i växthuset.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tack för alla svar! Hinkarna är vita och jag har gjort flera hål i botten men ska testa att göra hål i sidorna. Har ibland odlat direkt i jordsäckarna. Tack för olika förslag!
Jag brukar få vår lokale fiskhandlares fisklådor av frigolit. I dem har jag framgångsrikt odlat; sallad, asiatisk kål av typ pak choi, knölfänkål (tunna knölar men saftiga o välknutna), mangold, sockerärtor, ringblommor, blåklint o lite andra ettåringar.
Har även drivit tomatplantor i dem. Då har jag skurit ut 2 stora hål i en låda o ställt den på en annan o sedan fyllt m jord. Jag brukar köra 50/50 plantjord o sand o i botten blandar jag i lite välbrunnen kogödsel, sedan täcker jag m gräsklipp. Brukar bli stora fina plantor…buskiga typ ampel är att föredra om man inte har ngt lämpligt ovanför att knyta upp dem på. Själv hade jag vildtomat de ggr, blev jättelika buskar m små goda tomater. Skönt att slipa tjuva!
#13 Hur många centimeter jord får man i en fisklåda?
Har nämligen en något oklar idé om att göra en mask-kompost i frigolit (för balkong), så kanske jag kan använda fisklådor istället!?
(Om frigoliten kan hålla kylan ute förståss, så de små "omvandlarna" klarar vintern.)