Gödsling av rosor...
Jag har lite funderingar om gödsling av mina Rosor. Alla mina Rosor har ett lager med gräsklipp om fötterna, nu har jag inget benmjöl hemma men jag fick ett paket rosgödning av svärmor, ska jag komplettera med det en gång till nu innan midsommar? För inte räcker bara gräsklippet till de som remonterar? Ska jag gödsla även mina gallicarosor en gång till? Hur gör ni med gödslingen av era Rosor? Berätta för en nyfiken själ!! 
Jag gräver försiktigt ner lite bananskal precis under jordytan intill rosorna. Det är kalium i det och det främjar blomningen. Tidigt på våren gödslar jag med hönsgödsel. Någon gång under våren vattnar jag med guldvatten.

Jag ger mina rejält med ko- eller hästgödsel i månadsskiftet april/maj. Både för att strukturförbättra min torra moränjord efter vintern och för att att ge ett näringstillskott. Sedan får de dessutom hönsgödsel i slutet av maj/början av juni. De remonterande får en extra giva i juli.

Ja, men då ger jag mina "remontanter" en giva av rosgödningen slutet av juni. Tycker att en del av mina Rosor sertrista ut i bladen, särskilt min Rose de Recht, kan det vara näringsbrist? Ska fösöka ta kort och visa, just nu spöregnar det, så det är inte så lockande att gå ut med kameran precis…
Nu är det sista rycket för gödning av rosorna…
Eftersom mina är nyplanterade har jag inte gjort något.
Borde jag ge dem något nu?
Numer pensionär i Nynäshamn

Nä jag tycker inte de ska ha något mer, så här det första året utöver den grundgödsling som de fick i samband med planteringen. Vänta tills nästa vår.

Jag har också lite fundering kring gödsling av Rosor. Hörde på tv att man skulle ge 1 kg kogödsel per ros… Om jag skulle ge min ros så mycket skulle den i princip behöva stå på en gödselstack… eller ha en ko bunden vid sig jämt.
Hur gör ni med riktigt stora Rosor? Min är tre plantor av ilse kohrn (stavning?) som nu är över tre meter långa. De blommade mycket förra året men i år verkar det komma lite mindre.
Något tips nån, om hur jag bör göra och vad jag bör gödsla med och när?

Jag har ju "gratis" hästgödsel, så jag gödslar med det i alla rabatter. Lägger ut några liter brunnen gödsel runt växterna och låter "naturen ha sin gång". Oftast myllar jag inte ens ner gödslet utan låter det bara ligga, det är trots allt rätt mycket mask i jorden här som hjälper till. Hittills verkar det fungera.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Jag har shettis - men inte hemma - så ingen gödsel. Funderar på att ha henne hemma några dygn och samla - verkar enklare än att köra hit det.
Jag har i år gödslat med köpt kogödsel i april/maj och häromdagen pelleterat hönsgödsel och planerar en giva till om några veckor, kanske en till i mitten av juli på de som remonterar.
Rosorna växer så det knakar iår.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag ger mina Rosor kogödsel på våren och vattnar ner lite biobalans i juni och ger en kanna blomstra under sommaren och så sent på hösten kupar jag upp kogödel runt varje ros. Det har fungerat jättebra för mej(en del Rosor ska ju ha mer gödning än andra förståss).
Visst är det "rosår" i år för det växer verkligen så det knakar.