Frösådder från i våras
Jag kan ju börja med att tala om att det var första gången som jag sådde perenner och var mycket osäker på att det skulle bli något alls. Men aj vad fel jag hade. det frodades som aldrig förr och alla fröna grodde fint. Men…. sedan hände något som jag antar var brist på ljus.
Eftersom jag inget uterum eller växthus har, så var alla småplantorna i garaget och så nära fönstret som jag bara kunde, men det hjälpte tydligen ej, för 99% dog Jag lyckades få EN riddarsporre utan nästan 100 små plantor och panséerna fick jag 6-8 av ca:30st. Jag läste att man skulle ha lysrör över dom om man ej hade ljust nog och det hade jag inte heller så jag misstänker att det hela handlade om för lite ljus. Vad säger ni övriga som antagligen klarade era sådder bra mycket bättre än mig?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#1 Min erfarenhet, både med frösådd och sticklingar, är brist på ljus och för hög temperatur som gör att plantorna antingen blir långa och veka eller helt enkelt dör.
Jag har samma problem som du att jag inte har uterum eller växthus, till på köpet har jag inget garage heller så när fuchsiasticklingarna börjar säljas i januari/februari så gör jag så gott jag kan inne i rummet med lysrör i en hylla för ljusets skull men värmen kan jag tyvärr inte göra mycket åt så det blir en hel del svinn innan jag väl kan få ut plantorna.
Jag sådde perenner för första gången och det blev bra! Riddarsporrar, Campanula, Anisisop och Gaillardia. Alla utom Anisisopen blommar. Anisisopen råkade jag plantera, men glömde skydda dem mot solen, så jag trodde de var förlorade
. De blev alldeles gula och växte inget….Men jag hoppades ändå, skuggade dem, vattnade och pratade med dem och efter kanske 6 veckor började de växa
och nu är de 20 - 40 cm höga, men fortfarande alldeles gula. Jag undrar varför de inte blev gröna, men jag hoppas de blir det nästa år! Är det kanske någon som kan förklara varför de fortsatte växa som gula?

#3 Anisisop ÄR gul - jag sådde den förra året och den kommer tillbaka fint. Så här ser min ut.

Av det jag sådde blev jag mest nöjd med Ageratum och Rosenskäran. Samma som jag förgrodde även föregående sommar.
Dessa kommer jag att driva upp även nästa år samt även Luktärt och den buskiga solrosen Magic Roundabout. En del blev helt misslyckat, t ex sommarriddarsporren. Jag gör noteringar och dokumenterar så jag kommer ihåg till nästa år.
På gång har jag just nu aklejor, vanlig perenn riddarsporre och bolltistel som jag räknar med kunna gräva ner mot hösten.
Perenner sådde jag sent, mitt i sommaren, men de har grott bra fast fröna var överåriga: ängsnejlika, karpaterklocka, riddarsporre och Meerlavendel. Ska sätta ur t dem i potatislandet senare i höst när de vuxit till sig lite mera och så får de vänta på en plats i rabatten till nästa år om de övervintrar.

#7 Precis så ska jag också göra. Gräva ner i potatislandet alltså. Hoppas de blir kraftiga och fina till sept/okt. Drömmer om att ha en egen liten plantskola i vår där jag kan plocka perennplantor för utfyllnad här och var. Sådde förresten också Röd Rubeckia och Ängsnejlika. Glömde dem i #5.
Cat_malou: Vi har mellan 10-15 grader i garaget så det borde vara OK men ljuset. Saken var den att när jag tog ut alla mina riddarsporrar och hade dom i drivhuset så växte dom till sig som bara den men plötsligt bara dog dom! Hela högen utom EN! 
Ikna: är Anisisop lätt att dra upp?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#6 Härlig blomsterlåda!!!
Christina: tack för bilden på dina anisisop, det känns bra då, om de ska vara åt det gula hållet! Men när jag satte ut dem var de mörkgröna och de ändrade färg nästan direkt som solstrålarna nådde dem! Men mina är bra mycket mer GULA än dina!
När jag i dag gick ut för att kolla HUR gula de är, så upptäckte jag att även de blommar! 
Diana: Det var lätt att dra upp dem. Jag ställde sådden inomhus, när de grott, flyttade jag dem till förrådet med extra ljus och 5-10 grader. Omskolade dem enligt konstens alla regler och sedan planterade jag dem tidigt (efter avhärdning) direkt på växtplatsen i solgasset och glömde skugga dem.
Men de klarade även det!
Så svåra är de inte!
Christina
Ja, den lådan har hängt med länge och jag har många liknande som jag brukar ställa småkrukorna som jag driver upp plantor i om vårarna. Det måste inte vara så fint bara blommorna blir ok :)
Jag ser nu att du syftade på den tidigare bilden och den lådan har vi bara en av :)
#9 Diana, vet du vilken temperatur du hade i drivhuset då? Kan det vara omställningen? För mycket vatten?
Jag har som sagt ingen erfarenhet av drivhus så jag kan nog inte hjälpa till mycket mer i detta fallet men det är ju bara att fundera på vad man har gjort och försöka ändra på det som känns som en möjlig orsak. Brukar också ha fuchsiasticklingar som växer och ser jättefina ut och sen bara dör för mig. En sort som jag nog får ge upp med är Ringwood Market, den har jag köpt 3 år i följd på minst 4 olika ställen och den dör ALLTID för mig.
Och det är ju också lite konstigt när man sköter den likadant som alla de andra.

#12 Ja det var verkligen en fin pool - emalj - eller vad är den gjord av?
# 14 Det är överbliven glasfiber från en fodersilo som kapats av.

Roligast av allt tycker jag är när man ser hur ting kan återanvändas för nytta och för prydnad.

#11 Den här bilden visar litet bättre hur gula de är. Men ändå inte helt bra färg. Bladen på mina Anisisop är faktiskt helt GULA även som små groddar.

Om Anisisopen är så gul är det nog för att det är en gulbladig sort, tex Golden jubilee… Den vanliga Anisisopen har gröna blad, även om de kan ha en rätt intensiv grön färg.
Ett tips för att få Anisisopen att räcka länge är att låta den gå i frö och låta fröna landa i rabatten. Jag har märkt att plantorna ofta ger upp efter ett par år och då kan nya generationer tar över.

cat_malou jag tror det var vattnet igen. För mycket av det för luckan sdot ofta öppen och allt regn som vi hade i våras dränkte dom nog, för flera gånger fick jag tömma som på vatten. Skall tänka på det till nästa vår.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ja, det ligger mycket i som man säger att fler blommor dör av övervattning än av torka….
Jag ger ej upp, JAg skall prova igen med perennfröna.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nattviol: Så fin den vita är! Måste skaffa en sån!
Eller flera!

Ja, visst är den fin!
Letade reda på fröpåsen som kommer från Göteborgs botaniska trädgård. Det är en Agastache rugosa - koreansk anisisop - sorten heter Honey Bee White. Tror att jag föll för namnet…

Läckert med den vita Agastachen - frösådd i år?

Tror det är förra (eller förrförra) årets sådd. Den står i sandbädd, har inte fått något gräsklipp och verkar trots det trivas med tillvaron.