Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 5646 ggr
Ahnna
0

Tulpaner som uteblev/blev konstiga!

I år är jag lite besviken, faktiskt. Jag satte flera "udda" tulpansorter och andra lökar i höstas, men alla har inte kommit upp. (Ja, jag har vattnat eftersom det var så torrt i mars/april.) Jag får anta att det var för fuktigt i marken i vintras? (Trots att jag alltid lägger en halv näve grus med lite jord ovanpå precis under varje lök för dräneringens skull…)

Samtliga parrot-sorter strejkar. Himla synd, eftersom jag baserade en rabatt på 2 olika parrots i svart och blålila. Nu ser de övriga tulpaner i den rabatten rätt fåniga ut…

Den lilla röda Kaufmann-sorten som jag fick 4-5 lökar av (från mammas överblivna) har inte heller synts till.

Av de 10-12 kungsängsliljorna som jag planterade så var det bara 2 som blommade, även om de flesta bildade stammar och blad.

Av 10 planterade Wirosa-tulpaner har bara 4 blommat, de andra stannade i växten halvvägs uppe.

Flera Spring Green kom aldrig i blom.

I en rabatt planterade jag en påse Atlantis, alltså lite mörkt lila tulpaner med vit kant. I den rabatten har det nu kommit upp helt klarlila tulpaner utan vit kant! En besvikelse…

I en annan rabatt har det kommit upp två tulpaner som är vita med lilarosa stänk högst upp. De påminner om Shirley och Flaming Purissima, men dessa sorter har jag inte planterat! (Aldrig.) Så jag har ingen aning om var de kommer ifrån.

I ytterligare en rabatt har det kommit upp en alldeles ensam liten tulpan, som är vit- och rödstrimmig med lite krusiga blad. Den har jag heller inte planterat, och den står helt avskilt från övriga lökar. Så jag har ingen aning om vem som har skottat ner den i min rabatt! (Påminner lite om Carnaval de Nice, men mer krusig.)

Någon annan med liknande erfarenheter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Troligen har det varit för fuktigt i vinter. Många lökar är behandlade med svampgifter och udda sorter behandlas nog i mindre utsträckning.

Ahnna
0

Troligen.

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Tulpaner som stannat i växten kan beror på den starka frosten som kom. Det kan också i vissa fal påverka blomfärgen.

Ahnna
0

Hmm… Visst, några frostnätter kom det ju efter att bladen sköt ur marken…  Men det som främst skedde i samband med det var att flera tulpaner ramlade omkull och hade svårt att resa sig. Nu när det är varmare igen så står alla glatt på sina stjälkar, men jag hann bli lite orolig när de låg nästan platt på marken under en vecka.

www.stuteriprecious.se

elenor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även här i Skåne klagar många på att tulpanerna är missväxta i år. Även mina har varit bedrövliga.

Det är bara några sorter, som kommit bra. Det är gamla röda Apeldoorn, som blommat på som förr. Även gulröda Apeldoorn Elite har varit bra. Elegant Lady blommar nu för tredje året och blev ännu fler än förr.

Av de nyare tulpanerna var det bara Ballade, som kom fint -andra året för den. De flesta papegojtulpanerna blev bara torra förvridna eller kom inte alls.

Här är Ballade.

Greenland, som var så fina förra året var nästan helt försvunna nu.

Scilla
0

Mina har klarat sig bra, men jag minns faktiskt inte vad jag satte. Bara tokhandlade på rea (10 kr påsen) och slängde ner. Iofs så bor mina i en gigantisk "balkonglåda" i betong på andra våningen och har haft det ganska torrt i vinter.

catcat69
0

Frosten gjorde så mina lila fransiga tulpaner (glömt namnet) blev påverkade i färgen och kom i olika höjd,men det blev bara läckert. Det såg ut som det var olika sorter,men lite ton i ton. Just nu har jag ingen bra bild på dem.

Det var bara den rabatten som låg risigt till för frosten för de andra blommar som bara tusanCool

dolfen
0

För att få längre blomning, planterades (i en låda) varannan lök upp och ned. (Sett på tv.)

Bjornen
0

#8 Det är mycket bättre att sätta lökarna på olika djup för att få dem att blomma under längre tid.

catcat69
0

Nu börjar tulpanerna att ha gjort sitt för i år. Lite bilder på några (för mig) nya sorter,annars har det mest varit lila/rosa.

catcat69
0

Och så den här oranga som var skitstor i blomman.

catcat69
0

Vildtulpan "Bronze Charm" som växlade färg efter ålder och väder.

cosmonita
0

Mina tulpaner var också ynkliga i år. Kan de lökarna som inte blommade i år blomma nästa år eller är de förstörda?

Christina
0

#13 Tyvärr är nog inte chansen stor för att de ska komma nästa år istället. Men om de inte är i vägen för dig kan de väl få ligga kvar? Ibland kan man ha tur och någon enstaka ha överlevt trots att den inte grodde alls denna vår.

cosmonita
0

OK, får peta ner fler lökar i höst då.