Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 1898 ggr
Margareta
0

Besök i annans trädgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev följande i min blogg - men tänkte det kan passa här också. 

Att vara nyinflyttad i en trädgård känns som att vara på besök i någon annans trädgård. Att ta del av hur det var tänkt och se vad det blir av det. Så hade jag det förra året. Med nyfikenhet smög jag runt och noterade vad jag hittade - perenner är särskit roliga för de kan verkligen överraska. Jag har fortfarande några frågetecken som jag inte vet namnen på. En kul händelse var när min man grävde i komposten i samband med rosplantering alldeles nyligen. Då kom det fram en hel del perennstickor - de som sitter i när man köper dem. Jag slog upp namnen - och vips hade jag identifierat flera av mina växter. Det kändes nästan som släktforskning.

Andra sommaren är något helt annat. Jag vet vad som finns och vad jag själv saknar och vill ha. Förra ägarens trädgårdspersonlighet stämmer inte helt överens med min. Jag är lite yvigare och inte så rätlinjig. En del skapar en trädgård som skall se bra ut när man visar sitt hus på kort - medan andra skapar utifrån helt andra perspektiv. Jag tillhör den senare delen. Jag vill ha många rum med sittplatser för olika behov. Det får gärna hända oväntade saker och det behöver inte vara perfekt klippt och rensat.

Just nu bygger min man och jag en pergola ihop med rosenportalen vi gjorde förra året och eftersom jag är rosfantast förstår ni att det nu blir plats för ännu fler Rosor.

Jag kämpar även med att få igång några odlinglådor på hög höjd för grönsaker eftersom jag ogärna böjer mig - men där har vi kört fast - jag har inte sått ännu!

Numer pensionär i Nynäshamn

anki1
0

Jag vill ha en trädgård som överraskar, och gärna förändras lite emellanåt. Och en del sk ogräs tycker jag är vackert och låter vara kvar. gräsmattan får gärna vara lite rufsig och inte så välklippt. men det är min gubbe som står för klippningen av gräset så det råder jag inte över.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

SusanneStromstedt
0

Efter några års önskningar, är min köksträdgård snart klar. Med klar menar jag att växterna finns och är planterade. Det som inte är klart är det önskade växthuset, som det sparars till och "önskebrunnen" vars brunnsring står på plats, men eftersom jag vill ha ett speciellt utseende på brunnen tar det tid. Jag vill ha normalstora och ganska platta stenar i olika färger och mönster ingjutna i cement. Sambon vill ha gatsten. Men det vill jag också ha, fast runt själva brunnsringen, på marken för att reducera ogräset där + att det blir vackert. Ett litet trätak ska det sedan bli ovanpå och en vev, med hink och rep. Förstår ni hur jag tänkt?

Margareta
0

#1 anki1 - vi verkar vara överens

#2 jag tror jag förstår

Jag vill gärna se kort på era drömmars trädgård.

Numer pensionär i Nynäshamn

SusanneStromstedt
0

Jadå, när hela projektet är klart! =))