Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3139 ggr
Anders 50
0

Har ni fått regn ?

Här hos mig( v.Småland) har det inte kommit en droppe regn sedan 1 maj. Tur att man har egen brunn så man kan vattna blommor och grönsaker, men gräsmattorna far illa och gräset på vallarna börjar torka ner.

Hur har ni det hos er ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tilda-T
0

Torrt som fnöske!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

poja
0

Samma här. Inte en droppe sedan 1 maj. Vi vatttnar rejält var kväll. Fast det är ju bättre att vattna på morgonen, men då sover vi så gott.

Margareta
0

Torrt även här - bor på en Mälarö. Regntunnorna har bara fyllts en gång sen bevattningen började och det är länge sen nu…

Numer pensionär i Nynäshamn

MaMaMade
0

Torrt, dammet yr när kusin harvar åkrarna runtomkring oss…rena rama sandstormen! Tur att det inte är så mkt att vattna här än; lite plantor i växthuset o 2 pilskott + en flyttad syren.

Frida
0

Torrt och hett som bara den. Har dödat många spindlar den senaste veckan på jobbet men inte verkar det hjälpa =/

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

rockyboy
0

Torrt och det dammar överallt,det skulle behöva regna rejält!

Anders 50
0

Har gjort allt som brukar framkalla regn omgående : Tvättat bilen..Satt igång bevattningspump..Saltat grusvägen..o.s.v. men inget hjälpte !

Christina
0

Inget regn här heller. Men jag njuter av värmen. Mina fem vattenspridare går dagarna i ända. Har sjövatten att vattna med så enda kostnaden är att det drar lite el. Men det är det förstås värt.

beem
0

Torrt…..snustorrt. Väntar på regn….men bara på nattenSkrattande

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

elize-l
0

Såg på aftonbladets vädersida att vi kan få regn på tisdag =)

Bjornen
0

Grannskapet fick en hel del åskskurar igår men jag fick bara några droppar. Vattenspridare kör dygnet runt som flyttas var eller varann timme.

MaMaMade
0

Igår var det betydligt svalare, 14 grader o relativt molnigt. Idag har vi 10 grader, helmulet o det har kommit en regnskur inatt…det är iaf blött på marken men håller redan på att torka upp. Det hade gärna fått komma en dag m ordentligt hällregn…fast helst efter helgen då vi ska på utflykt i em o imorgon hade jag lovat Minstan bad medan Mellis är på födelsedagskalas.

pyromanen
0

Sambon har fixat vatten till spridare med en pump och slang till skogstjärnet…. huu va det växer i lannet när det är 27 grader i luften och obegränsad med ljummet "tjärn-vatten"….

catcat69
0

Det kom lite lite regn i natt,men det gör ju ingen skillnad….vattna vattna vattna

Mervi
0

Varmt och torrt. Det skulle verkligen behövas mycket vatten.

Maria
0

Göteborg. Torrt som fnöske…

/Maria

Christina
0

Precis som #13 har jag alltså obegränsat med ljummet sjövatten och är bara lycklig över värmen.

magma
0

5 mm i morse, det var allt.

chapett
0

Torrt och hett

pannika
0

Här är det varm och torrt och har varit hur länge som helst. Igår kom det 8 droppar från ett litet moln det är allt.

Christina
0

Nu på eftermiddagen har det blåst upp ordentligt hos mig. Väderomslag i sikte?

Tilda-T
0

Idag på em har vi i sundsvall fått rejält med vatten men bara under en kortare stund, ett åskväder som lämnade spår efter sig

kickelina66
0

Utanför Umeå regnar det ordentligt idag. Det behövdes verkligen. Jag har sått lite gräsfrö så det passadebra med en ordentlig rotblöta.

Anders 50
0

Snacka om att vara avundsjuk…. här är snart öken…

elize-l
0

Kiruna hade nästan en dec. snö i morse och minusgrader. Enligt aftonbladet. Heldre varm och torrt, jag vattnar gärna =)

Tilda-T
0

Inatt har vi fått efterlängtade droppar, det är kanontorrt i markerna just nu!

jen
0

Här i Sörmland har det regnat lite, men skulle behövas mycket mer för det hjälpte inte nått. Marken är torr som sjutton…

Margareta
0

Inget regn ännu - vi vattnar på kvällarna - har tyvärr inget sjövatten att vattna med.

MaMaMade
0

Nu är det sommar nu är det sol…nej, examen…6 grader inatt…8 nu o regnet har strömmat ner under natten o hela dagen. Kul för växterna (förutom kylan då)…men inte för skolbarnen.

Tilda-T
0

Det har fortsatt att regna hela dagen här i Sundsvall, kanonbra med en riktig rotblöta!

isa
0

Stockholm= snustorrt. Det kom några droppar i morse, det var allt på jättelänge. Gräsmattorna är gula och det knastrar när man går på dem.

Anders 50
0

Fick några regnstänk idag……dunstade innan de nådde marken.

Tilda-T
0

Vi har det så bra trallala, det har stänkt hela dagen idag och dom lovar mer till i morrn!

Prexis vad mina nyplanterade behöver!

Bjornen
0

Jag bor på Dalarnas torraste ställe och de stackars skurar som har härjat i närheten har bara släppt några droppar åt mig.

moondancer
0

Första regnet idag på jag vet inte hur länge. Skönt, en dag man kanske slipper vattna utomhus

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Margareta
0

Nu har vi fått 5mm men jag fortätter att vattna

Anders 50
0

Samma som ovanstående. 2 mm. natten till onsdag och 3 mm idag på morron. Märkligt att jorden tar till sig de få millimetrarna bättre, än när man går och dränker med vattenkannan. Det blev  fuktigt en bra bit ner i jorden bara av det lilla regnet.

KurtB
0

Torrt, torrt utanför Varberg vid sommarstället. Bara några småstänk går. Tror inte det regnat sen 1 maj. Vågar bara vattna med kanna på de viktigaste växterna för jag fasar för att brunnen ska sina. Idag sopade jag gräsmattan där det blivit för skräpigt av knastrigt torrt gräs.

Beba
0

Här e det torrt,kom bara lite stänk regn.Vattnar bara tomaterna och blommorna.Annars tror jag att brunnen sinar.Men gräset e gult här åh där.Men hoppas att det blir sol till midsommar då vi åker till Hökensås.Ska nog göra som du KurtB sopa gräset där det e gult.Sköt om er alla i värmen……

Christina
0

10 mm har vi fått under gårdagen och idag sammanlagt. Riktigt hyfsat. Kan låta vattenspridarna stå ett tag.

MaMaMade
0

Här har det regnat varje dag i 4 dagar nu. Mulet o kallt idag (+7), regn inatt, uppehåll än sålänge…börjar väl skvala lagomt till vi kommer till stan o ska shoppa!

Tempen har iaf börjat gå upp under dagtid så m regnet finns det hopp för bärblommen. Vildhallonen är i knopp nu. Hur det blir m äpplen o körsbär vette 17, dåligt m småkryp i år o lite blom. Vinbärsbuskarna är däremot välhängda! Flört

SusanneStromstedt
0

Inget regn här sen i början på maj….Allt gräs har gulnat. jag har egen brunn och vattnar mina rabatter som en tok.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trodde det skulle bli mer idag - men fortfarande 5mm i regnmätaren

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det måste vara fel på min regnmätare - det har regnat lite till och nu är det "drygt 5mm". Vattentunnorna börjar i alla fall fyllas - vi har ett stort sluttande tak som samlar vatten och tre tunnor att fylla till torrare tider.

MaMaMade
0

HOs oss har det kommit 40 mm + gårdagens…10 mm?…ändå för lite men jag vill ha lite värme nu. +15 idag så det går mot bättre tider men barnen vill bada!

Frida
0

I Göteborg har regnet stått som spön i backen till och från under dagen samt att det har kommit några småskvättar de gångna dagarna. Och det va på tiden.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MaMaMade
0

Tor-Åskar kom o grälade idag mitt på dagen men det bidde bara ett par kraftiga skurar o sedan bröt solen fram igen. Riktigt varmt o skönt bara man håller sig i lä för den kalla nordan…i växthuset råder det iaf bastuvärme har jag konstaterat!

Anders 50
0

Uppe i hela 8 mm nu, sen 1;a maj…..suck !