Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 16699 ggr
kerstinjo
19

Surfina, petunia?

Jag brukar alltid köpa surfina och ha i amplar, men idag köpte jag fel och köpte petunia. Blir de lika fina och är de lika tåliga?

Kerstin 

dolfen
0

Är inte surfinia och petunia samma sak?

kerstinjo
0

GeneradIngen aning!

Kerstin 

Anders 50
0

Inte samma sak. Du får inte så mycket häng på petunian. Finns en sorts häng-petunia men den har jag inte provat. Vill man ha jättefina surfinor så klipper man ner dom när de är ca.10 cm. Man får vänta lite längre på blomning,men de förgrenar sig mer och blir jättetäta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
0

Surfinia är en form av petunia med patent från Japan. Sedan finns det pirat-Surfinia , praktpetunia och Millions bells som alla hängpetunior. Vanlig petunia (Petunia axillaris) med formerna grandiflora (storblommig) multiflora (småblommig) och dessutom finns det dvärgpetunia och dessa är nästan bara upprättväxande. De gamla sorterna blev ungefär 70 cm höga och var bara lila blommor.

De olika formerna av hängpetunior brukar kosta omkring 50 kronor och vanliga petunior 8-10 kronor styck.

Ahnna
0

Följdfråga:

Jag köpte en Surfinia för snart en månad sen och planterade ute i en zinkhink. (Hål i botten och dräneringslager underst.) De ska ju växa och bli långa med massor av blommor - men inte min. Den får näring 1 gång i veckan och jag låter den inte torka ut. Ändå växer den som en "vanlig" petunia, med korta grenar och 7-8 blommor. Kan jag ha fått en oäkting? Har de dabbat sig på plantskolan och märkt den fel? Eller tar det helt enkelt längre tid innan de kommer igång ordentligt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Svårt att säga utan någon bild på blommor och blad.

dolfen
0

På citrusnäringsflaskan stå det att den kan användas till petunior också. Pga järntillskottet.

Ahnna
0

Jag gick iväg och betraktade surfinior i handeln nyligen och kunde snabbt konstatera att den "surfinia" som jag köpte för ett tag sen var en alldeles vanlig praktpetunia. Nu har jag en riktig surfinia i en kruka bredvid och de är verkligen helt olika. Helt sjukt att denna blomsterhandel, som är så stor och välrenommerad, kunde komma undan med att sälja praktpetunior i en kampanj för surfinia. Snacka om att de tjänade pengar på folks okunskap…

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Normalt är priset på Surfinia och praktpetunia det samma och bägge är ju hängpetunia. Ofta säljs alla hängpetunior som Surfinia. då Surfinia är första typen av hängpetunior som kom ut i handeln.

Ahnna
0

#9 Fast i just den här trädgårdshandeln så kostade praktpetunian bara hälften så mycket som "surfinian", som alltså inte var någon surfinia. Så alla som gick på det och köpte den dyrare sorten betalade överpris.

www.stuteriprecious.se

Tilda-T
1

Kan man inte gå tillbaka med det man köpte och påpeka felet!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Anders 50
0

Har för mig att det finns sorter av surfina (inte praktpetunia) med olika växtsätt. Kan inte namnen nu men kan kolla  hos odlaren.

Bjornen
0

Surfinia är ett patentskyddat namn. Möjligen har patentet gått ut och är numera fritt. Tidigare måste alla Surfinia säljas med en särskild skylt som var licensmärket. Några handelsträdgårdar dömdes för olaglig förökning av Surfinia.

Ahnna
0

Visst skulle jag kunna gå tilbaka och klaga, men jag har inget kvitto där det står att växten jag köpte var en surfinia. Men petunian som sitter i krukan här ute är definitivt ingen hängvariant, utan den växer precis som en "vanlig" petunia. Kompakt med hyfsat många blommor. Surfinian som jag köpte på ett annat ställe har långa rankor med blommor på.

www.stuteriprecious.se

Anders 50
0

Har kollat med min handelsträdgård. Surfinian är fortfarande licensodlad och det kan bli kontroll på att det inte förekommer nån odling bredvid (går tydligen att föröka själv) I varje planta ska det finnas en skylt som talar om namnet(Surfinia) och växtsätt och där står också att  det är ett skyddat varumärke. Finns med olika långa häng.

Hoppas att jag fattade allt rätt, var lite stressigt med många kunder.