Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 10146 ggr
Hanna--
2006-08-14 14:00

Mögel på vindruvor och svavel?

Till min stora förargelse har jag fått mögel på vindruvorna i mitt växthus. Tror i alla fall att det är mögel, kanske mjöldagg, på bladen finns stora gråvita matta flckar och på druvorna finns det en lden beläggning som går att gnugga/borsta bort.

Fick ett tips om att man skall bränna fast svavel för att få bort mögel i växthus. Har ring runt till några olika plantskolor men ingen av dem sålde fast svavel/svavelstång.

Någon som har erfarenheter av att "svavla"  när och hur gör man och var får jag tag i fast svavel.

Annons:
Christina
2006-08-14 20:38
#1

Har tyvärr ingen egen erfarenhet. Mina druvor har klarat sig (än så länge). Det finns i marknaden ett preparat som heter Kumulus - 80%-ig svavel - fråga efter det i plantskolorna.

Hanna--
2006-08-15 13:33
#2

Har testat kummulus med ringa resultat.

Har nu hittat svavel. finns att köpa på apotek, som beställningsvara. MEN säljs endast till företag,  och man måste antecknas i ett särskilt register. blev något förvånad över detta, men det beror inte på ämnets farlighet utan på terroristhoten…svavel kan tydligen användas för att göra sprängmedel (svartkrut) fick jag reda på.

Christina
2006-08-15 19:44
#3

Du kan göra egna smällare till nyår om du får något över. Men akta fingrar och ögon Flört

FICK DU köpa? Kunde du påstå att det hade något med keramiktillverkning att göra?

Hanna--
2006-08-16 08:52
#4

Ja, jag fick köpa! De brydde sig inte så mycket om vad jag skulle ha det till bara jag hade ett företagsbevis som de kunde kopiera och sätta in i en pärm - hmmm så mycket för terrorkontroll!

Väntar nyfiket på leveransen, det var tydligen ingen lagervara precis!  Nu håller jag på att ringa runt för att få en mer exakt beskrivning av hur man gör. Har fått ett tips om en förening för gamla trädgårdsmästare i Helsingborg, skall försöka snoka upp den och se om där är någon som känner till den här tydligen gamla metoden med att bränna svavel. Det var tydligen vanligt  förr i växthus och slottsorangerier.

Upp till toppen
Annons: