Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2285 ggr
MarieSv
0

Rhodhodendron blommar inte

Sen jag flyttade in i huset för en 3 år sen, så har jag "upptäckt" en Rhodhodendron intill husväggen, blandad sol/skugga - under ett annat träd som jag tog bort. Den har aldrig blommat, har ingen aning om vad det är för färg på den. Nya bladskott bildas och frodas - i övrigt har den säkerligen inte hanterats på många många år. Kanske 1 meter hög.

Hur får jag den att blomma?

Bjornen
0

Som du beskriver det hela verkar det vara ide att gräva upp plantan och göra om rabatten helt och hållrt. Rododendron är lätta att ta upp då de har ett ovanligt litet rotsystem. Välj en dag när det inte är så soligt och varmt. Gräv ut alltihop och tillsätt en säck med okalkad och ogödslad torv som blandas med naturgödsel(kogödsel) och/eller kompost och ev. med annan jord. Blöt rotklumpen omsorgsfullt och plantera rododendronet i rabatten. Alternativet med rododendronjord är onödigt dyrt. Vattna. Det är osäkert om plantan börjar blomma redan nästa år men det bör ge blommor året därpå om inte frost och torka förstör knopparna.

MarieSv
0

Tack för ditt svar, för alla dina outtröttliga svar. Då kanske jag kan flytta på den rent av? Till min slänt, där är det mer sol. Tack igen.

Bjornen
0

Det soliga läget låter farligt för rododendron. Rododendron trivs i soligt läge under den tjälfria tiden på året, men inte då marken tjälad. En solig slänt låter mycket påfrestande på vårvintern och kräver noggrann täckning under vårvintern med t.ex. säckväv.