Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 6289 ggr
Ahnna
0

Klätterros med bruna grenar

Jag är lite fundersam över min klätterros, troligen en New Dawn, kanske 5+ år gammal. (Inte jag som har planterat, alltså.) Den har gröna blad allra längst ner mot stammen, men grenarna som är ca 2,5 meter långa är helt bruna utan nya skott.

Finns det något hopp om liv? Ska jag klippa ner hela rosen och hoppas? Ska jag lämna den som den är?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Åsa S
0

Klipp bort det som verkar vara brunt och dött, New Dawn fryser ner ibland men det brukar inte göra något, New Dawn hör till de Rosor som kan blomma på ung ved så man brukar få blom även om den skulle ha frusit ner till backen.

Ahnna
0

Okej. Just blomningen (eller bristen på blommor) är inte det som besvärar mig mest, utan att hela "höjden" på rosen måste klippas ner. Det måste väl ta några år innan den är tillbaka som klätterros, istället för "liten ynka buskros" som den ser ut att vara nu? Störande…

www.stuteriprecious.se

Margareta
0

Jag planterade en New Dawn förra året - den sköt årsskott på över en meter… har den frusit ner måste Du nog dessvärre klippa

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
1

Min New Dawn frös ned nästan till marken vintern 04/05. Förra sommaren hade den vuxit till sig så här och den här försommaren har den fortsatt växa. Har den väl en gång etablerat sig återkommer den mycket, mycket fortare än vad den växte som nyplanterad. Jag lovar!

Ahnna
0

Jag klippte ner den och först kom ingenting. Bara några blad längst ner vid marken. Men nu har den skjutit skott igen och verkar vara på "uppgång", men det kändes inget vidare att klippa av flera meter långa grenar. Får hoppas att den kommer tillbaka och klär in äppelträdet så som det var tänkt från början.

www.stuteriprecious.se