bra internetsida?
Någon som kan tipsa om en bra internetsida som har en sökmotor där man kan söker efetr typ av växt, zon, läge, jord mm..
ungefär som denna.
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/?show=c&categories1=7&searchType=categories
fast den sidan har ju knappt några växter i sortimentet… slår jag på gråäs i zon 3 får man inte en enda träff t.e.x.

Perenna växter (dit prydnadsgräsen räknas) har mycket sällan zonbeteckningar. Zonbeteckningar används nästan bara för vedartade växter (buskar och träd samt ev ris). Övervintring av gräs sker snarare beroende på hur torrt de står på vintern. Pampasgräs brukar ibland ha zonbeteckning och då ofta zon 1-2 då den är lite mera frostöm än många andra gräs.
Jag använder en del internetsidor för att få information, men jag tror de är lite för svåra att använda för "vanliga" trädgårdsägare då de endast använder latinska namn. Ev. härdighet är då angiven efter internationella zonbeteckningar, vilket motsvarar tvärt emot det svenska systemet. Jag vill därför inte utlämna dessa uppgifter då det kräver så pass stor bakgrundskunskap att de blir lätt fel för vanlig användning.
Jag tror att du kan leta efter växter som du tycker om, för i zon 3 kan du nog odla det mesta. Jag kollade på sajten du hänvisade till, och det verkar ju vara så att zonindelningen på växterna inte stämmer med de zoner som man kan söka på - jag slog upp en ormbunke på måfå, som hade zon "H", men det kan man inte söka på.
Annars tycker jag att det är lättare att leta växter i böcker än på nätet (och då är jag ändå en google-fantast!), så mitt tips är att du går till bibblan och lånar hem så mycket växt- och trädgårdsböcker som du orkar bära! :-) Jag lånade själv hem en bok om prydnadsgräs bara häromdagen, dock utan att ha börjat läsa den ännu, så tyvärr kan jag inte tipsa dig om nåt specifikt gräs. :-D

Håller med #2.
Sök helt enkelt på de växter du gillar. Bläddra igenom fotoalbum på folks hemsidor. Det finns många av oss som försökt dokumentera sina egna växter. Först när du får syn på något du gillar kan du börja kika efter växtzon. I 3:an går ju nästan allt….

Och förresten - du har väl titta under 'länkar' här överst på sidan?
Där har vi samlat på oss bra tips. Hittar du några sajter som vi missat så är jag jätteglad för fler tips.