Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5266 ggr
jaghetersophia
2008-06-12 00:00
0

prydnadsgräs

Någon som vet något prydnadsgräs som trivs i zon 3, som kan stå rätt så torrt..gärna i blå/grå nyans

Bjornen
2008-06-12 10:11
0

De tre härdigaste arterna för torra och soliga lägen är blåsvingel (Festuca glauca), blåelm (Elmys magellianicus) och strandråg (Leymus arenarius). Strandrågen finns vildväxande längs hela hela landets stränder och en bit från stranden. Alla tre arterna är härdiga i zon 6-7 eventuellt mera men kräver torrt åtminstone på vintern utom ev. strandrågen. I övrigt finns dt otal arter och sorter men sortimenten är ofta inte så stort i handeln. 

Alla prydnadsgräs ska inte klippas ner på hösten utan först på våren sedan det har börjat grönska igen.

jaghetersophia
2008-06-12 10:24
0

eventuellt mera? är inte zon 3 mindre än 6-7? Kanske är tvärt emot matematiken i trädgårdssammanhang? :)

6-7 är väl uppe i norrland - där är dte väl inte torrt på vintern?

Nu blir jag förvirrad… vad ska man göra för att få lite gräs i zon 3? :)

Behöver ju inte vara blå…kan ju vara andra färger också.. ville bara helst ha det, men dte kanske inte funkar..

Bjornen
2008-06-12 10:46
0

Jag har skrivit ett svar som även kan ge andra upplysningar och inte bara för dig. Jag försöker ge ett mera allmänt svar. Det innebär att de är härdiga i stort sett hela landet. Ju längre norrut vi kommer desto torrare är normalt vintern. Söderöver kan regniga vintrar ev. skada gräsen. Norröver är det normalt ett torrt snötäcke.

Gränsen för zon 6-7 går genom Värmland, Dalarna och en bra bit från norrlandskusten. Själv bor jag i zon 6, men det hindrar inte mig från att odla vissa växter för zon 2 och ibland även zon 1.

För dig finns det nog några hundra olika fleråriga prydnadsgräs som du kan odla och det är för mycket att räkna upp. Du får hellre fråga om enskilda växter. Jag vill sällan göra stora förteckningar då det är så mycket arbete bakom.

MaMaMade
2008-06-12 11:23
0

Här kan du hitta en massa spännande: http://www.odla.nu/katalog/links/lu_35-1.html

Bl a har dessa prydnadsgräs: http://www.isgrannatorpstradgard.se/

jaghetersophia
2008-06-12 18:03
0

#3 blåelm, vitbrokigt knylhavre, eller darrgräs är det väl jag gillar bäst…men vet inte om de funkar

Bjornen
2008-06-12 18:08
0

Vanligt knylhavre och darrgräs växer ju vilt på sina ställen en bra bit norrut. Bägge lite kalkföredragande. Knylhavre delvis även odlat som fodergräs. Alla tre finns planterade i min visningsträdgård.