söker vitblommande buske
Jag är ju nybörjare och vet inget om trädgård…
någon som vet någon fyllig buske med vita blommor som blir 40-50cm hög?

Vet inte hur hög pärlbusken blir. Men får fina vita knoppar som ser ut som pärlor. Blommar tidigt på våren. Jasmin och spirea blir ju högre än 50 cm.

Tät och fin långblommare är också den vita varianten av ölandstok. Blir inte så hög. Ser att vissa plantskolor anger höjden till 100 cm, andra till 60 cm. Går ju att hålla i schack med klippning.
Lågväxande vita Rosor är en bra variant tycker jag. T ex 'White cover' som jag själv petat in som marktäckare lite här och där..

White Cover var ju underbara…dem får dte bli :)
är inte den vita ölanstoken giftig? eftersom jag vet att Sophia har hund så kan det vara bra å skippa giftiga växter. Man vet ju aldrig vad en hund kan hitta på.

om den är giftig för hundar är dte toppen för jag hatar hundar :)

Ölandstok är inte giftig. Hela släktet Potentilla är egentligen ätbar om än ölandstoken inte är någon attraktiv ätväxt.
Det finns flera olika spireor som är lågväxta t.ex. björkbladsspirea, sibirisk spirea och vitblommande sorter av Spirea japonica.
En fråga om spirea. Vi satte norsk brudspirea när vi byggde huset. De har bara sett bedrövliga ut o nu har jag bara en kvar. Spretiga o risiga…är det för kallt för dem här uppe hos oss i Västerbotten (flera döda grenar efter varje vinter). Vill de ha ngn särskild jord?
Plymspireorna växer som ogräs däremot…
Har lite samma erfarenhet angående brudsprirea,men jag har tänkt kapa ner mina i år efter blomningen så jag får nya friska skott. Blomingen är rätt fin i år, men många år har harar förstört blomningen med sitt knaprande om vintrarna.
Jag har olika spireor och kapar dem efter blomningen.
Rosenspirean tidigt på våren. Brukar bli täta och fina.

Min erfarenhet i zon 6 är att norsk brudspirea tål vintrarna mycket bra. Äldre buskar har en tendens att bli långa och fula, vilket kräver total nedskärning direkt efter blomningen. Norsk brudspirea anges som härdig i zon 1-6 och det stämmer helt och hållet. Jag har ingen erfarenhet av zon 7-8. Möjligen kan den svenska brudspirean vara tåligare, men den är högre och spretigare och inte så lätt att få tag i. Den norska brudspirean heter "Spirea arguta Grefsheim" medan den svenska heter bara "Spirea arguta".