Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 7184 ggr
cosmonita
0

Har ni bladlöss i år?

Mina Rosor har mycket bladlöss i år. Vad kan man göra? Har bara sett en enda nyckelpiga, och hon/han orkar nog inte med kalaset…

Anders 50
0

Jo du…nu har dom slagit till på mina Rosor. Sprutar med såpvatten, det brukar räcka hos mig. En del brukar blanda i lite T-röd för att dom ska få en roligare död…..bladlössen, alltså….Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MaMaMade
0

Hos mig har knappt bladen på rosorna tittat fram än. Snöbollsbusken är dock full m svartlus (som vanligt) o jag har lyckan att ha "vanliga" gröna i växthuset…det är dock fullt m nyckelpigor överallt så jag har god hjälp!

ikna
0

Jag har massor av löss i växthuset, liksom på vissa växter i trädgården. I dag hittade jag några nyckelpigelarver och dem tog jag in i växthuset och hoppas nu att de käkar upp en hel del löss. Glad

MaMaMade
0

Har inte sett några larver än…kanske jag skulle ta o importera in några nyckelpigor från pilarna till växthuset…

catcat69
1

gröna på rosorna, svarta på schersminen. Klämmer,duschar o.vattnar.

Maria
0

Har massor med bladlöss. Beror det på värmen tro? Mördarsniglarna lyser med sin frånvaro och jag har säkert bara tagit ett 50 tal som dessutom varit ganska små.

/Maria

Christina
0

Har också alltid massor med bladlöss. Går runt och stryker av dem med fingrarna och klämmer ihjäl dem. Tycker inte längre att det är så äckligt.

[bejan]
0

Är det intedet ena så är det något annat. Få sniglar men M A S S O R  med löss. Stora feta, kan t.o.m se dom  som små gröna prickar när dom flyger runt.

Christina
0

Hittade en gammal tråd här på Trädgård.ifokus om bladlusen med fina bilder dessutom.

Minns du ? _"Bladlusens obefruktade honor föder kopior av sig själva; kopior vilka dessutom redan är havande med redan havande…"
_

cosmonita
0

Ja Christina, den tråden tyckte jag inte var så aktuell då för två år sedan men nu uppskattar jag den mycket!Glad

Vaddå föröka sig?

Jennix
0

Ja, fruktansvärt mycket bladlöss.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kickboard
0

Snöbollsbusken är nedlusad av svarta bladlöss. Har sprutat med såpalösning så nu rör de inte sig mera, men sitter kvar.

MaMaMade
0

Di svarta är sega rackare…

Bjornen
0

Ni som använder såplösning, kom ihåg att verkligen ödsla med såplösning. Såpan kväver lössen och då måste de bada i såplösning. Lössen andas genom huden med trakeer och det gäller alltså att täcka hela lusen med såplösning.

Vissa växter bör inte behandlas med såplösning vid soligt och varmt väder. Särskilt växter med ludna blad (t.ex. änglatrumpet) kan skadas vid varmt och soligt väder.

kickboard
0

Såpalösningen verkar ha funkat, för nu tar busken sig och blomningen kommer igång. Blandade både tallsåpa (grönsåpa i Sverige) och fairy (yes) denna gången.