Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2044 ggr
Humlan
0

Köpte en ny ros idag!

En "John Davis", blev så fäst vid den när jag var inne och kikade på Christinas hemsida. Det var svärmor som ville åka till Flora Linnea och jag följde med som sällskap. (Skulle ju inte köpa nåt hette det… *suck* Vem fösöker man lura egentligen?! *ler* Flört) Egentligen så skulle jag köpt en "Flammentanz" till min rosenbåge men eftersom inte alla plantskolor har just "explorer"-rosorna så kunde jag inte låta bli den…. Tänkte att den skulle bli perfekt i min rosa ros-rabatt men sen när jag kom hem och läste lite till om rosen så upptäckter jag att den blir upp mot två meter hög och lite till! Hoppsan!! Nåja, jag får väl bygga eller köpa en obelisk eller vad det heter. Allt går att lösa när det gäller Rosor!!! Skrattande

Christina
0

Min John Davis har blivit ca en meter hög så det går kanske inte så fort. Den har veka grenar och behöver lite stöd, men det räcker säkert med att luta tre bambupinnar mot varandra nästa sommar. Obelisken kan nog vänta till sommaren 2008. Fast sedan utvecklar sig rosorna så olika på olika ställen, så ingenting är säkert. Kanske just din rasar i höjden?

Christina
0

Jag skulle definitivt INTE köpa fler Rosor i år, men nu har jag fått syn på en bit av tomten som bör göras till trädgård. Och då behövs det rosbuskar…. flera stycken. Så nu sitter jag och läser på Flora Linneas sajt och Rosenpostens igen.

Humlan
0

Fler Rosor i år blir det definitivt! Jag måste ju köpa "Flammentanz" till min rosenbåge, sen ska jag ju ersätta mina två små "The Fairy" med lite större buskrosor, och jag känner mig själv så pass mycket att något annat kommer säkerligen oxå att slinka med!! Skrattande Hösten är ju kanon att gräva ner Rosor här nere i skåne. I sommar har jag bara köpt en och det var ju Therese Bugnet under Rosdagarna på Fredriksdal, annars har det varit för torrt att sätta nytt tycker jag. Men nu är det fuktigt och fint i jorden.

Jag gör som du säger vad det gäller "John Davis" och börjar med bambupinnar nästa år, den får gärna skjuta i höjden för min del, det kan bli rätt snyggt med lite höjd.

Gör du något särskilt med gropen du gräver till rosorna? Rosjord eller benmjöl eller så? Till min New Dawn och Leonardo da Vinci köpte jag faktiskt rosjord och dom har verkligen växt superfint! Sen om det beror på jorden eller tur det vet jag inte men det har verkligen varit skillnad mot andra Rosor jag planterat… Har du nåt knep du vill dela med dig?

Christina
0

Jag har så dålig jord (morän/skogsjord) så jag gräver en stor grop 80x80 och byter ut allt mot köpt rosjord. Första våren efter höstplantering är jag inte alltför generös med gödsel utan väntar tills de tagit sig. Andra året får de rejält med gödsel i april.

Humlan
0

Ok, då är jag rätt ute med andra ord! Fick köpt min "Flammentanz" idag, ett stort och kraftigt ex. Nu håller min make som bäst på att sätta ihop rosbågen som den ska få husera i tillsammans med klematisen "The President" som min man valde ut. Ibland måste dom ju få bestämma lite i trädården Flört, jag bestämde att vi skulle ha en klematis oxå i bågen, han valde ut vilken! Kanske inte den jag skulle valt men tja, jag har gott om husväggar att klä in med klematis så jag får nog de jag vill ha oxå vad tiden lider!