stampion
Stampion? Jag har aldrig hört talas om det förut, menar du att den är ympad på en stam? Eller är det en trädpion du menar?

Du menar väl förmodlingen ympad träd- eller buskpion. Trädpion finns ju som både rottäkta och ympade.

Det ser ut som en ympad buskpion.
Som catcat69 skriver, så är det bra att sätta ner den djupt - så tidigt som möjligt på våren. Den behöver lång tid för att bilda nya rötter.
I Sverige ska Tree peony kallas för buskpion, men blir "felaktigt" översatt till trädpion. Det blir inget träd, utan en vedartad buske.

Mina pioner är i knopp. Jag har 2 bondpioner, varav en är gammal och stått vid ett torp (samma som min dotter bor i). Och så har jag 1 doftpion. Dillpion står högt på listan och herrgårdspion tror jag att dden heter.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag går i väntans tider. Satte en mängd pioner för två år sedan och de flesta har nu åtminstone en knopp var. Törs knappt lämna trädgården för att inte riskera att missa blomningen. Vill dokumentera dem för mitt pionalbum.

Den tredje buskpionen blommar nu för fullt och de andra har massor av knoppar som sväller o.sväller. Det kan gå på ett par timmar från knopp till utslagen blomma. Vågar knappt lämna trädgården…..
Bilden visar "Buckeye Belle"en amerikansk hybrid som blommar för första gången sen planteringen 2006.

Ljuvliga bilder.
När pionerna blommar bör knappt ens sova utan njuta av dem dygnet runt.