Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 4991 ggr
[bejan]
0

oönskade besökare påmina rosor

På min klängros kryper 8-10mm långa "baggar" tror inte dom flyger.Långsmal kroppsform blå-lila kroppsfärg med svart toning samt tre gula prickar på varje sida. Jag glömde att räkna antalet ben.

Kan någon ge tips på vad det kan vara?

Glad

Christina
0

Låter inte trevligt. Kan möjligen vara någon typ av stinkfly och i så fall kan du bara skaka bort dem.

Åsa S
1

Jag tycker det låter msstänkt TREVLIGT ut jag. Beskrivningen påminner om utseendet på nyckelpigelarver som äter bladlöss, det verkar som om det är gott om nyckelpigelarver i år. Det är många som hittar riktigt många nyckelpigelarver på sina Rosor just nu.

MaMaMade
0

Hos mig kryllar det av ljust roströda nyckelpigor på pilarna. De springer omkring lite, några gör fler nyckelpigor…o de flesta verkar trivas alldeles utmärkt! Skrattande

Det bästa är att de jobbar hårt i trädgården också. Min lusbuske…snöbollsbusken…är full m svartlus som vanligt men även av nyckelpigor!

Bjornen
0

Om du vattnar snöbollsbusken minskar risken för lusangrepp. Snöbollsbusken är en variant av olvon som trivs på lite fuktigare mark.

MaMaMade
0

Aha, det förklarar saken! Vi bor på sandjord, inte så långt ner till mjälan här…gammal åker…öppet o i söderläge dessutom. Har inte plats på östersidan där det är svalare o fuktigare men tänkte flytta den till en gammal lada som vi håller på att renovera. Får gräva ner den på baksidan där istället. Tack Bjornen!

Sukram
0

bejan, ar du möjlighet att ta en bild på krypet så är det enklare att identifiera. Men om de inte flyger utan kryper så är det nog nyckelpigelarver vilka är bra bladlössbekämpare.

[bejan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så klart jag har en bild. Tror att jag har kommit fram till att det är nyckelpigelarver. Vad tror Du Markus

Åsa S
0

Det är nyckelpigelarver

[bejan]
0

TACK alla som engagerat sig, nu slipper jag vara irriterad på de små liven utan tacka för att dom ska göra sitt jobb med lössen senareGlad