Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1183 ggr
lerboden
0

växthusväxter

Hej

jag har just kommit igång med mitt nybyggda ej färdiga växthus.

kan man blanda vilka växter som helst. jag misstänker att något är fel eller så har jag för bråttom.mina gurkor växer sämre än hos grannen trots att han fått sin plantor från mej. pelargonerna står nästan still. paprika står oxostill liksom tomaterna.

vattnar jag för mycket? jorden har jag förstärk med kogödsel från marknade och gödslas med vattningen. 

jag har satt allt i bänkar och inte i krukor har de någon betydelse.

kiwi och druvor växer mycket bra. 

tacksam för råd.

roffe

Åsa S
0

Jag vet inte riktigt hur ditt växthus är och när du planterade ut, men jag skulle sluta gödsla med vattningen ifall det inte är alltför länge sedan du planterade plantorna(vilket det inte borde vara med tanke på att gurka inte gillar kyla), har du grävt ner gödsel så räcker ju det i flera veckor. Man brukar gödsla mera då bladmassan blir större (större plantor äter mera mat, små äter inte så mycket). Ger man för mycket gödning til unga plantor bränns rötterna och plantorna står stilla i tillväxt.

Vattna på förmiddagen helst så inte allt är blött när nattkylan kommer, det räcker om det finns fukt längre ner jorden behöver inte vara blöt på ytan så varje dag brukar man inte behöva vattna om man inte odlar i för små krukor och du odlar ju ej i kruka. Vädra och skugga vid sån här värme som vi har nu för höga temperaturer mår inga växter bra av.

lerboden
0

huset är 4.60 gånger 2.80 brett ganska högt 1,60 vid väggen och 2.80 i mitten. jag kan nog förstå om jag gödslat för mycket men man är så ivrig.

jag trodde kanske att olika växter kanske inte trivs med varandra.

tackar för svaret.

Bjornen
0

Vissa växter avger ämnen som inte är så lämpliga för andra. Därutöver har olika växter olika odlingskrav när det gäller temperatur, gödsel och fuktighet.

lerboden
0

Vart kan jag skaffa mej kunskaper om vilka växter som går i lag?

Åsa S
0

Alla de växter du nämner kan du odla ihop i växthuset, gurka vill visserigen ha något fuktigare luft än tomat och chili men i ett litet hobbyväxthus utan klimatdator kan man inte ge optimalt klimat till någon av dem utan det kommer vara för fuktigt ibland, lite för stora temperaturförändringar mellan natt och dag etc.