klätterväxt tips önskes
Hej!
Vi har en långvarig tillfällig lösning sittande på våran pippilångstrumpvilla som inte alls passar in! En rostfristål skorsten på gaveln. Men den behövs för pannan… Jag skulle vilja kamouflera den lite och i fantasin så ser jag framför mig en supersnabbväxande klätterros som fort som tusan blir typ 5-6 (skorstenen är 8 m) meter hög och är översållad av röda blommor från vår till höst :) Tänker mig göra en enkel klätterställning av armeringsjärn några decimeter ut från skorstenen.
Finns det en sån ros? vilken? eller finns det någon annan lämplig växt som nästan passar in i min fantasi?

En riktigt snabbväxande klätterros är Polstjärnan som blir ordentligt hög. Den blommar dock med vita(gräddvita) blommor och är helt översållad av blommor då den blommar. Vildvin, klätterhortensia och pipranka blir också riktigt stora när de har växt ut ordentligt. De är dock långsamma i starten, men de kan finnas som stora plantor som dock kostar därefter.
Humle är ju också ett alternativ, men de bbörjar ju nerifrån varje år och vinter och vår täcker de ingenting.
Tack för tipset!
Hur länge blommar polstjärnan?
Humle finns det ett antal förvildade i trädgården och en flyttade jag för några år sedan till ett ställe jag ville ha den, men jag tycker den är trög. Den lever, men är inte särskild kraftig av sig. Är det något särskild knep att tänka på om/när man flyttar humle?

Etablerad humle är svåra att flytta men försök ta så mycket rötter som möjligt och gärna en sidoplanta. Ta dem tidigt och sätt dem i kruka en eller annann månad före frilandsplantering. Humle kan växa 8 cm per dag (huvudsakligen på sena eftermiddagen).
Polstjärna har en kort men intensiv blomning. Beroende på vädret 2 veckor och uppemot 4-6 veckor om det är svalt.
Du kan även sätt arkitekten tröst, eller trädkramare blommar förstås bara med små vita hängen väldigt oansenliga.
Växer så in i bomben.
hälsningar
Renate

Arkitektens tröst eller bokharabinda (Fallopia baldschuanica) växer kraftigt men har inte så bra härdighet. Man brukar räkna härdighet till zon 2-3. Japansk träddödare (Celastrus orbiculatus) anses något härdigare, som är också är kraftigväxande men med obetydliga blommor. Ingen av dem har jag provat.
Tack för tipsen! Det är ju inte alltid man kan få precis det man drömmer om…. Eftersom huset är lite mesigt ljusgult hade det varit snyggt med röda blommor, men att dehär andra klättersakerna är så kraftigtväxande låter ju bra…. får se vad sambon tycker…
Vi satte en Polstjärna förra året i en slänt och den har växt enormt - bra val tycker jag.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ett till förslag är Rosa helenae "Hybrida". Kan bli ca 7 meter hög, härdig till zon 5, kraftigväxande och doftande. Har krämvita/gula blommor i klasar som blommar under ca 3 veckor i juni. En länk till här. Min mamma har den vid ett pergolatak, och den täcker minst 15 kvm!
Om du samplanterar den med alpclematis (t.e.x denna, denna eller denna.) som blommar i maj så får du blomning under både maj och juni.
Eftersom clematis gärna har skuggade fötter så kan du sätta en låg ros som blommar från tidigt i juli ända till hösten, t.ex Bonica, The Fairy eller Sommerwind. Då får du även sen blomning:)
En Rosa Helenae Hybrida har jag precis låtit plantera… jag förväntar mig att den skall fylla upp ett hål i en tujahäck…
Vi har satt den utanför häcken - mitt för hålet…
Numer pensionär i Nynäshamn
Tror du inte? Vaniljgula/vita Rosor mot en gul vägg tycker jag personligen skulle bli fint, det finns ju ett mörkgrönt bladverk som blommorna syns mot. Det finns ju röda klätterrosor också om du hellre vill ha det, Flammentanz, Sympathie mfl men de blir kanske inte så höga som ca 7 meter. Men min mormor har en röd klätterros mot en vägg och den är ca 5 meter, dock är den gammal. (Zon 4-5)
tackar!