Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1981 ggr
an_lin
0

Dillpionen

Hjälp! Vad göra jag för fel med den? Förra året köpte jag en dillpion. Hade funderat länge för den var SÅ dyr! Nåväl, efter ett par månader så började bladen att sloka och den dog ut. Nu i våras så fann jag att den inte alls dött. Den växte så fint och såg ut att bara blivit större i omfång. Men nu har en av grenarna börjat sloka igen och ser ut att vilja dö.. Vad gör jag för fel?? Den har fått gödning, den står i väldränerad jord (men lite lerig) och i solen.

Annette Gråter

[Hellas]
0

Hej an_lin, jag råkade bara springa förbi här och lade ögonen på ditt inlägg så detta är det första jag skriver här :)

Jag hade tidigare dillpioner, massor, skulle jag vilja säga, de växte utan att man behövde göra någonting.
Jag är fullständigt hopplös på blommor så jag trodde det var det mest lättskötta man kunde hitta tills någon sade som du just nu skriver.

Mina pioner var planterade i ren sandjord, där myrorna trivdes, det var många myror i pionerna, huset stod på en sandås.
Jag gödslade aldrig och vattnade knappt heller kan jag ju säga.
De stod i österläge mot husknut i lä.
Jag bor i Karlskoga men har ingen aning om vilken zon det är!

Detta är ju inget tips i sig och det finns säkert massor med bättre idéer men mina Pioner var väldigt stora och blommade i massor.

Christina
0

Jättetrist. Möjligen kan det vara svampangrepp - piongråmögel. Försök spruta med något svamphämmande medel.

Den mår bäst om den står luftigt och har fritt med luft omkring sig.