Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1120 ggr
cat-malou
2006-08-11 23:55
0

Variationsrikedom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och fotograferade lite mer fuchsior ikväll. Bara för att visa vilken variation det finns bland fuchsior så knipsade jag av lite olika blommor.

Uppifrån vänster: Win Oxtoby, Checkerboard, Rose of Castille och Beacon.

De två i mitten är äkta fuchsior som man kan hitta ute i naturen, alltså inga hybrider. F. Fulgens Gesneriana och F. Procumbens.

F. Procumbens växer vild i Nya Zeeland och har verkligen en lite annorlunda blomma.

Längst ner från vänster: Pink Marshmallow, Hemsley hybrid, Blush of Dawn och Mrs W. Rundle

Hemsley hybriden är nog den allra minsta fuchsian som jag har och Pink Marshmallow en av de absolut största.

Lise-Lotte
2006-08-13 13:50
0

Vilken trevlig idé att visa dem såhär. Variation var namnet Glad

Jag föll främst för Pink M och Blush of Dawn men visst är fuchior vackra överlag.

cat-malou
2006-08-13 15:58
0

Tack. På sätt och vis är det klart vackrast att se hela plantan men jag tänkte mest för att få lite hum om hur stor skillnad det verkligen är på storlek, färg och form så var det lättare att göra så här.

I början vet jag att jag, liksom du och många andra, föll för dessa riktigt stora blommor men jag har blivit mer och mer förtjust i de riktigt små och/eller med lite udda utseende. Nackdelen med de stora är ju att det blir så få blommor på en planta, de små kan hela plantan vara helt översållad…

Diana61
2006-08-13 17:14
0

JAg föll för Blush of Dawn. Men gösses vilka små blommor Hemsley hybrid har.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

cat-malou
2006-08-14 00:06
0

Det är ju just den här skillnaden från dessa små, små som man knappt skulle se på busken om det inte var för att den är alldeles översållad till dessa mega-jättestora blommorna som jag älskar med fuchsior!

Jag har andra små sorter också men just denna Hemsley hybrid är som sagt minst. Att det sen finns en historia bakom också när man får en viss blomma gör ju bara saken roligare. Mannen som jag fick sticklingar av hade nämligen själv frösått en korsning F. Hemsley/F. Microphylla och fått fram 16 plantor, dessa sticklingar kom från den planta som hade de minsta blommorna.

Lise-Lotte
2006-08-14 12:31
0

Visst blir det något extra med växter som har en historia. Vi hade en ros som såg alldeles förskräcklig ut och som nog dog ett antal gånger . Men skam den som ger sig när vi skulle flytta grävde jag upp den, planterade den i en stor kruka, in i uteförrådet under vintern för att planteras på våren vid nya huset.

Åh vad den blommade, massor med blommor och formligen sköt i "taket". Nu i samband med årets dränering så upp med igen och med varsam hand till nya gropen och den fortsätter att blomma i år igen. Min lilla skyddsling i trädgården Flört