Dofter i trädgården
Väljer du ibland växter för deras väldofts skull?
Den vita kungsliljan har jag planterat enbart för doftens skull. Köpte två st i full knopp till kräftpremiären förra året för att på lämpligt avstånd från uteplatsen kunna känna väldoften. Trodde inte riktigt på att de skulle komma tillbaka, men det ghjorde de. Och doften är överväldigande - nästan väl tung och jag skulle inte kunna stå ut med dem alldeles intill vår matplats. Men att passera förbi eller känna doften när en vindpust är helt förföriskt.
Dofter är härligt! Jag köpte rosen Kronprinsessan Margaretha enbart för doften! I höst ska jag köpa en Madonnalilja, också för doften! Att blommorna sedan är vackra också, är ju bonus! 

Just en av mina luktärtor doftar fantastiskt, den är från Suttons och jag har satt den vid min veranda ett par år nu, på kvällarna smyger dess doft in vid utemöblerna och man drar djupa andetag och bara njuter! Det är en sådan väldoft så man nästan önskar att man slapp andas ut och bara kunde dra in luft hela tiden och njuta! Även rent utseende mässigt är den ljuvlig, gräddvit med lila kanter Sen doftar ju min "Rose de Recht" ljuvligt förstås, just när man går in i trädgården virvlar doften upp från rosenbusken och man bara måste stanna till och ta ännu ett djupt andetag genom näsan…

Har också för första gången satt luktärter. Trodde inte de skulle bli så stora. Det var bara fyra frön som tog sig och det tog tid innan de började blomma. Och nu välter snart krukan.
Har också Rose de Resht och den har just kommit in i sina andra blomning hos mig. Vilken trevlig och frisk ros!
Christina, det är Inte en kungslilja du visar för kungsliljan är en trumoet lilja och är riktigt snövit innuti och med rödbrun färg på utsidan. Se bilden jag bifogar. Den du visar ser ut att vara en orientalisk lilja av någe slag och jag hr en som ser likadan ut men ingen etikett, så jag vågar ej ge namnet just nu. Men kan vara Muscadet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Muscadet låter smått bekant. Kanske var det namnet på krukans etikett. Jag brukar vara noggrann, men här slarvade jag tydligen med mina anteckningar.
För doftens skull har jag Blomstertobak vid uteplats där jag sitter på kvällen - doftar ljuvligt…. hoppas på doftande Honungsros nästa år….

Honungsros tycker jag alla ska prova - om utrymme finns. Jag var så glad åt mina i år.
Måste säga att mina kungsliljor spred en sådan härlig doft över trädgården när dom var i blom. Dom blev så stora och fina i år att doften blev starkare och jag bara njöt om kvällarna vid vattningen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4