Morellträd
Köpte för ett par år sedan en Morell men nu ser den inte så rolig ut. Jag skulle vilja "stamma upp" den - tror ni att det går?

Förstår inte riktigt vad du menar med 'stamma upp'? Ympa den på en ny stam av vildkörsbär eller….?
Jag gissar att det är någonting liknande skuggmorell. Morell = surkörsbär och de växer ofta buskigt inte alltid så trädlikt som sötkörsbär. Och visst kan du stamma upp växten genom att ta bort grenarna längre ner ifall det behövs för att man exempelvis ska kunna klippa gräsmattan lättare.
Och det är nu under JAS (Juli, Aug, Sept) som man klipper i Prunus.
Det var en dålig förklaring jag gav. Vårt morellträd är ganska litet, endast 170 cm är lite glest. Det jag skulle vilja göra är att klippa av den nedersta grenarna för att få det att se högre ut och toppa kronan så det blir mer grenar och liknar "stamträd", tycker det är lite roligt….. så det var inte lätt att svara på Christina. Åsa - tack för svar, det är skuggmorell och den är buskig. Så jag kan ta de nedersta grenarna men hur gör jag med toppen? Klippa in en bit eller klippa långt in för att få nya skott till en tät krona?
Tyvärr kommer du kanske inte att kunna få till en tät krona så som jag tror du menar, surkörsbär brukar växa som skatbon med långa grenar som mest har grönt längst ut på grenen och som trasslar in sig i varann när det blir äldre. Surkörsbär bryter oftast inte så bra ifall man klipper in grenarna till där det inte finns något grönt, är trädet ungt och i bra tillväxt kan man testa med någon gren och se hurpass bra det skjuter på äldre växtdelar men annars så brukar man beskära körsbär mycket lite.
De nedersta grenarna kan du ta bort nu och välj gärna en torr period då du klipper då är det mycket lite svampsporer i luften.
Skuggmoreller brukar inte bli så stora träd.

Låter som vettigt råd - Åsa S - du kan det här!
Det var snabba svar! Tack för tips, gör som du rekommenderar, provar och toppar och ser vad som händer - händer inget kul tar jag nog bort morellen, de är ju inte så goda att äta så går det inte, så går det inte… =)