Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4209 ggr
Christina
0

Din odlingsflopp den här sommaren?

Hade du någon växt som bara inte ville sig alls den här sommaren?

Och har du någon teori om vad det berodde på? Fel placering, insektsangrepp, torka …….?

Gärna foto på missfostret. Själv glömmer jag tyvärr ofta att dokumentera det som blev fel, fast jag skulle behöva bli påmind om det inför nästa säsong.

Therese-jhfd
0

Min stora flopp den här sommaren blev clematisen Nelly Moser.

Införskaffades i våras och planterades enligt konstens alla regler, en liten ynka pynka blomma orkade den klämma fram, en nästan vit "grej" som såg allt annat än frisk ut. Sen vissnade hela eländet ner. Skrikandes

Nu står den som ett sorgligt spöke ute i rabatten ihop med rosen New dawn, jag har inte riktigt hjärta att slita upp den än, kanske kanske kommer den nästa år som den borde, även om jag tvivlar på det…

Bild saknas tyvärr.

//Therese

Christina
0

Jag har också haft samma erfarenhet av clematis - två ggr vissnade den ner utan att tala om för mig varför den inte trivdes. Den ena kom tillbaka nästa sommar - och blev praktfull - den andra verkar förlorad för gott.

Kirkelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min odlingsflopp var slingerkrasse som jag trodde skulle gå att ha i balkonglådor. Det har varit ett elände hela sommaren. Först drabbades plantorna av små svarta löss som kom flygande in. Jag klippte ner allt som såg angripet ut och sprayade med såpavatten och när vi kom hem efter semestern såg det faktiskt ut som lössen var borta. Men växterna såg bedrövliga ut. Sedan dök det upp en massa små svarta larver (ca 7 mm). Jag klippte bort dem och allt verkade vara frid och fröjd tills i dag. Då hittade jag en ca 3 cm lång alldeles grön larv! Nu klippte jag bort ännu mer som såg angripet ut och resultatet ser ni på bilden.

Diana61
0

Jag kan ej komma på något förutom mina perenna frösådder som jag för första gången provade på. De blev mina floppar i år. Men jag har kommit på att det berodde av två saker, För lite ljus och för mycket vatten.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

lotza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig planering är min största flop. När den röda, stora fina vallmon blommat klippte jag ner bladen och det blev det ett stort hål - dubbelflop kallar jag det, bättre planering nästa år =)

Christina
0

Mina änglatrumpeter - bilden visar en av de fyra den dag den blommade. Annars har de gulnat i bladen, varit fulla med ohyra och sett allmänt tråkiga ut. Ja rent av lite äckliga. Just nu blommar visserligen två till - de har kanske blivit skrämda av mina uttalanden om att det nu är komposten som väntar.

Men jag vill inte ha dem skräpande inomhus hela vintern. Det räcker så bra att fylla hela huset med gamla pelargoner. De blev så mycket större än jag hade trott.

Christina
0

Hade nästan förträngt eländet - min största flopp var köksträdgården. Vi lät ogräset fröa av sig förra året och nu i år gav jag bara upp när våtarven tog över. Det blir förstås samma visa nästa år, om jag inte gör något radikalt - som att gräva ett helt nytt land.