Ha under äppelträd?
Under 2 av mina äppelträd har jag grävt ut runda rabatter, som det just nu växer en massa tulpaner i. Men om några veckor kommer det ju bara att vara helt kalt och tråkigt, så jag skulle vilja ha förslag på växter som kan växa där.
Zon 4, vandrande skugga i ena rabatten och nästan bara skugga i den andra. Det bör vara växter som inte tar skada av att det ramlar äpplen på dem hela hösten. Blomning eller ej spelar mindre roll, faktiskt, det är helheten som är viktig.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Smultron brukar vara bra marktäckare…
/Maria

Okej, de blir inte mosade av äpplena då?
www.stuteriprecious.se

Skulle det inte funka med en clematis som du klipper ner varje år, alltså en sån sort som man kapar jäms med marken!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#3 Hur menar du då? Att den får ligga på marken runt trädet?
www.stuteriprecious.se

Alpklematis, sibirisk klematis, gullklematis fungerar bra även som marktäckare, men alla blommar bara på gammal ved så om de klipps ner varje år så blir det inga blommor. Storblommiga klematis fungerar inte som marktäckare.

Jag tänkte nog mer att den får täcka marken litegrann och sedan klättra upp i trädet , kan bli jättefint!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Asch, om en eller annan planta får ett äpple i plytet så är det nog inte så stor skada skedd ändå, om du har hela rabatten under trädet täckt av smultronplantor:) Smultron tycker jag är en god idé, på fler sätt än ett!