Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 6451 ggr
Ahnna
0

Gräs och blad till skuggrabatt?

Min skuggrabatt på husets norrsida får bara sol några enstaka timmar på förmiddagen och precis innan solnedgången på kvällen. Finns det något gräs och någon bladväxt som trivs där? Gärna 100-150 cm högt för bakre raden mot husväggen.

Funkior, vintergröna, skuggröna, jätterams, praktbetonika och buxbom finns redan där, så jag söker nåt nytt.

Någon bräken, kanske?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mandysan
0

Bräken tror jag skulle funka alldeles utmärkt :)

poja
0

Rodgersia. en pampig perenn med stora vackra bronsfärgade blad med vackar vita vippor.

dolfen
0

Tips från "Gröna rum"!

Skuggväxter: Majäpple, vaxklocka, amnsonia, senblommande stormhatt.

(Norrbalkong): Kaprifol, daggkåpa, löjtnantshjärta, förgätmigej, penningblad.

Ahnna
0

Tack för tipsen! Penningblad hade jag ingen aning klarade skugga, det är en favorit!

Kom på att jag har hasselört i rabatten också, så det behöver ni inte tipsa om.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Rodgersia Chocolate Wings är ju jättehäftig! Ska definitivt leta efter en sån nästa gång jag är i en plantskola.

www.stuteriprecious.se

elenor
0

Löjtnantshjärta går faktiskt att odla i ett sådant läge. Har själv haft det så, när jag bodde på Frösön.
(Ser nu att dolfen redan tipsat om det.)
Det blommar kanske inte fullt lika rikligt som i soligare läge, men blomningen räcker i gengäld längre.
Det är roligt att få någon växt med vackra blommor ibland allt det gröna. Hade även smörbollar som blommade i norrläge, liksom stormhatt. På våren blommade scilla och blev till sist en blå matta under några veckor.
Daggranukel blommade också, men den blev aldrig särskilt stor. Fast jag har så småningom förstått att jag överlag kanske gödslade allt för litet!

Scilla
0

Olika ligularior, stånds fungerar bra i skugga, och brukar vara i ungefär den höjden. Jag har satt superfina sådana i totalskugga (norrläge på hus) i zon 6 och dom trivs väldigt bra.

En annan växt är cimicifuga, silverax.

Ahnna
0

Tack för fler tips!

Om ni undrar så bor jag i zon 4, men när avenbokshäcken äntligen är planterad (den är beställd) så borde jag kunna få till lite mildare klimat på vissa håll i trädgården. Norrsidan borde bli ganska lummig och vindfri med den nya häcken.

För mig för det inte så mycket om växterna inte blommar så mycket, just nu är jag mest ute efter att få höjd i rabatten och utfyllnad så att ingen jord står helt bar. Som det är just nu är ca 75% av rabatten tom, och de plantor som är på plats är ca 30-40 cm höga som mest. Så det behövs lite mer stora plantor/buskar.

Silverax är fin, men hur är det med höstsilverax, funkar den i skugga?

www.stuteriprecious.se

Scilla
0

Höstsilverax ska gå i skugga. Åh, kom på en till växt, plymspirea brukar vara fin, ljusar upp och ger lite höjd.

Ahnna
0

Okej, höstsilverax tillhör en av mina "måste-ha-växter". I alla fall någon av de mörkbladiga.

Plymspirea har jag funderat på, men fick för mig att den inte är härdig här…?

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Plymspirea är mycket härdig och kan odlas i hela landet. Kan ibland bli lite frostnypen på våren liksom många växter med härstamning från Sibirien. Kan lätt fröspridas om det finns både hon- och hanplantor. 

Olika senblommande silverax trivs bäst i skugga, men kan behöva stå i soligt läge för att riktigt hinna blomma då de är frostkänsliga.

Scilla
0

Jag har sett superfin plymspirea i zon 7 så det är inga problem. Tycker snarare att många växter som plymspirea, ligularior mm är finare ju högre upp i landet man kommer.