Hur hindra ogräs att växa in
…i mina nya jordgubbsland? Jag ska i dagarna spetta upp ett antal kvadratmetrar där vi ska anlägga ett nytt jordgubbsland. Tänker göra 4 rutor m träkanter runtomkring.
Vill få det så lättskött som möjligt men har massiva problem m äxing som växer in överallt från gräsmattan. Tänkte stoppa ner ngt (förslag) i jorden på sidorna för att stoppa inväxning av rötter utifrån gräsmattan. Frågan är; hur djupt måste man gå för att rötterna inte ska krypa under?

Halm. Ränsa landet och strö ut halm i hela landet. Blir lite rivit till början, men när du stampat ner gångarna så blir det finfint och ogräsfritt. Dessutom tycker jag personligen att det blir väldigt mysigt.
Tänker ha 4 mindre, upphöjda fyrkanter utan gångar i. De kommer att gå att rensa ståendes utanför landet. "Vanligt" ogräs har jag inga problem med (tidningar m gräsklipp på är superbra) utan det är den eländiga äxingen som kan växa igenom granit som knäcker mig! Rotsystemet kan ju vara miltals o växer igenom *allt*!

ohh i see……..ja du, då är inte jag rätt person att fråga, har nyss blivit med trädgård…..NY trädgård så det är vi som gör den……
Lycka till med jordgubbarna……
Puttar lite uppåt för nu går jag ut för att mäta upp mina fyrkanter…
Om jorden i den upphöjda fyrkanten räcker för det du vill odla där, kanske du kan lägga marktäckväv (sådan som släpper igenom vatten men stoppar växter ) i botten (och en liten bit upp på innerväggen)!?
Tänkte gräva ur allmatjord ner till mjälen o göra min specialblandning o lägga tillbaka. Tror du det räcker om jag köper sådan där täckväv o häftar fast den på sidorna så att den får hänga ner ända till botten (låt säga ca 1 dm ner under mjälens yta)? Är den väven dyr?
Nu har jag varit på wikipedia och tagit reda på att mjäle = sandjord och att äxing = olika sorters gräs (t.ex hundäxing).
Jag har bara erfarenhet av "gräsmattegräs", vilket är lättstoppat.
Vet inte pris på täckväv, men om du ska ha en "stopper" så kan man använda takpapp (enligt ett trädgårdsprogram jag såg för ett antal år sedan). Tror det är billigare.
Matjordsdjupet + 1dm ner i mjälen låter för mig hyffsat, men invänta någon mer kunnigs svar om det.

När jag säljer täckväv tar jag 25 kr/meter (2 meters bredd). Hundäxing är inget svårt gräs om det rensas bort som litet. Om det får vara bildas stora tuvor, men det sprider sig inte. Allt gräs är lika enkelt att rensa bort om det tas som små plantor.
Mjäle är inte det samma som sandjord. Mjäle är en jordtyp som finns under matjorden. Mjälen kan bilda täta skikt och är tätare än sandjord i och med att det finns granna fraktioner bland sanden som bildar täta skikt.
Jordgubbar har ett relativt grunt rotsystem, men åtminstone 3 dm matjord bör det åtminstone finnas. Jordgubbar trivs bäst på lerjordar som håller fukten bättre. Sandjordar kan förbättras med gödslad och kalkad torv. Torv är åtskilligt mycket bättre som jordförbättringsmedel än plantjord och oftast biligare. Takpapp är inte så lämpligt som underlag då genomsläppligheten av vatten är dålig. Möjligen kan den användas om den får ligga plant med avrinningsmöjligheter åt något håll.
Kan någon med källhänvisning, uppdatera wikipedia?
(Så inga fler luras.) 
Tack snälla ni!
Då jag inte ämnar ha ngt i botten av mina lådor utan bara på sidorna för att hindra gräsrötterna luter det åt takpapp.
Vad för sort det är har jag faktiskt ingen aning om…svärfar som var stor trädgårdsfantast kalla det för äxing rakt av. Det blir långa rötter som växer i rekordfart, igenom det mesta o lätt går av. Kraftiga, långa, gröna blad…sådana där som man klämmer fast mellan fingrarna o blåser mot så det tjuter, ni vet. Får nog gå ut o fota i växthuset där jag fört en ojämn kamp de senaste åren. (Brukar gräva ut *hela* växthuset o rensa bort varenda rottråd jag ser men de växer snabbare än vad min rygg håller för grävningen!)
Dolfen: Kan det inte ha varit vindpapp du såg i trädgårdsprogrammet? Den är ej diffusionstät utan släpper igenom vatten, åtminstone i större utsträckning än takpapp. Vindpapp har jag använt vid ett par tillfällen, det verkar gå bra.
Nja magma. Enligt mitt minne var det takpapp. Möjligtvis yttertakpapp.
Man får välja efter vilken funktion man vill ha på materialet. Om det ska vara vattengenomsläppligt eller ej.
Jag ska kolla igenom några gamla band och kanske har jag spelat in den sekvensen. I så fall återkommer jag med korrekt info.

För några år sedan så gjorde jag iordning ett jordgubbsland och då hade jag fått tips om att först lägga ut några lager med tidningspapper, därefter ca en dm med ren sand. Runt kanterna hade jag tegel. På sommaren så sätter jag gräsklipp runt plantorna och i gångarna för att göda dem och samtidigt hindra ogräs, och jag har varje år fått massor av jordgubbar. På våren rensar jag landet från ogräs och det är ganska enkelt eftersom gräs och andra ogräsväxter sitter "löst " i sanden. Det är bara att rycka upp dem och skaka av sanden.
Nu har jag spolat igenom ca 20 timmar "Äntligen hemma"-program. *pust*
I ett inslag (höst -02) använde B Rappne papp (vet inte vilket, för han sa bara papp) som kantskydd mellan gräsmatta och rabatt. Det skulle i alla fall vara billigt och hålla i 15 år.
Om det inte finns något inslag där de klär invändigt med någon sorts papp, är det möjligt att jag kopplat ihop kantskyddsinslaget med en ide jag hade om att snickra upp något att odla i. För att förlänga träets livslängd tänkte jag avskilja jorden från träet med papp. Det papp som skyddar mest borde vara det som används närmast "väder och vind".
Mitt minne är rätt bra………….. då det väl behagar infinna sig. 
Mitt senaste experiment (vill inte ha en 10-15 cm bred kant av högt gräs runt lannet och har inte tid att hålla på med trimmer) är att jag har gjutit en betongkant runt. Alltså grävt ett dike runt jordgubbslannet och fyld med betong upp till marknivå… så kör jag bara med ena hjulet på åkgräsklippern uppe på denhär betongen. funderar på att klä betongen med skifferplattor (ligger sånt i staplar bakom ett uthus från nåt före detta tak).

#14:
En tanke kan ju vara att klä träsargen invändigt med tjärpapp och vika upp den ovanpå och fästa med en trälist. Då slipper man dels se tjärpappen ovanpå hela bygget, dels fäster det bättre än att t.ex bara häfta fast pappen.
ÅH, just nu känns det bara jobbigt. Har haft feber i en v nu, bihålorna är igensvullna o hjärnan likaså känns det som! Men skam den som ger sig. Vågar man plantera om jordgubbsplantorna till hösten månntro? Om jag inte skulle hinna göra klart nu när jag är sjuk. Kan ju nyttja bäddarna till sallad od i sommar istället.