Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2054 ggr
emsems
0

värmefall?

jag planerade mina växter (solrosor, gräslök, sockerärtor, prästkrakar) för snart två veckor sedan när det var varmt ute. Nu är det runt 5 grader på dagarna och kallare på kvällen. De tittar inte upp ännu. Vad gör jag? Ska jag ta in dem? är det redan försent och de har dött? Ska dom stå kvar ute? Ska jag fortsätta vattna?

De är alla planerade i krukor och står på balkong

MaMaMade
0

Hej Emma! MaMaMade i Vindeln här!

Har ni haft några minusgrader i Umeå? Vi har haft minus 2-3 grader i en veckas tid nu förutom en natt när det gick ner till -7! Hoppas att vi har gjort bort "järnnätterna" nu!

Är det gröna plantor så tål just de en hel del. Har du satt frön så kanske de skulle uppskatta åtminstone plusgrader på nätterna för att gro? Är inte hundra då jag sätter ut mina frön o plantor i växthuset där jag kör lite värme på nätterna. Du kan ju täcka över dem lite på kvällarna för säkerhets skull. Fiberduk över o kanske en gammal trasmatta runt krukan.

Bjornen
0

Ju varmare det är desto fortare gror växterna. En viss risk finns att ärtorna kan ruttna om det är kallt i jorden. De övriga gror säkert snart men prästkragar tar lite längre tid på sig. Två veckor är inte så lång tid utan vänta och låt dem komma.

emsems
0

Ok… Jag låter dom stå inne till helgen iaf, då skulle det bli runt 11 tror jag.

#1, kul! vet inte hur det är på nätterna fakitskt, tor det ligger runt 0strecket..! Men hoppas på bättre snart iaf. =)

emsems
0

Följdfråga:

Jag såg igår att jorden är rätt hårt packad efter all vattning jag gett mina små frön… Ska jag lätta den lite?

MaMaMade
0

Det viktigaste är väl att inte vattna för mkt. Se bara till att ytan är fuktig så klarar de flesta frön att gro upp ändå. I en del av mina lådor kan det se ut som islossningen i älven ibland men då sprayar jag på vatten m duschflaska o då sjunker "flaken" ner fint runt groddarna. Det är ju rejäla frön m kraftiga groddar som du har satt också, så det går nog bra.

emsems
0

Nu har alla tittat upp! =) Ska bli kul när det börjar bli lite grönt! Däremot är dom törstiga, jag lägger på ca 2 liter om dagen delat på 6 krukor… =) haha