Bevattning
Nu är det vattning mest hela dagarna hos mig. Alla små ettåriga sommarblommor kräver vatten nästan varje dag och maken envisas dessutom med att gräsmattor SKA vara gröna. Så var jag än rör mig får jag huka under vattenspridare som står på.
Mina Rosor bör helst inte vattnas med spridare, eftersom en del blommor blir som disktrasor när de blir våta. Helst ska man punktvattna varje buske med 10 liter varje gång. Men vem orkar eller vill i värmen? Jag är lyckligt lottad som har pump i insjön och kan slösa med vatten hur mycket som helst. Hur klarar du bevattningen så här års?
Jag har precis köpt Gardenas droppbevattningssystem. Lyxigt värre. Än så länge är bara minsta rabatten installerad - men guuuud så bra det funkar. En matarslang anslutningsrör som man kopplar olika droppmunstycken, antingen 2 liter per timma eller 4 liter per timma. Varje växt får ett munstycke till sig - så kan jag sitta och läsa en god bok när rosorna får 8 liter droppat rätt ner i rotsystemet. Bra va!
*** Qui vivrqa verra ***

#1 Låter lysande. För rabatten runt huset har vi bara hängt upp en slang som vi perforerat med jämna mellanrum. I övrigt står jag och räknar lååångsamt till tjugo med slangen i fast grepp.
Men kranar lite här och var i trädgården hjälper.
Och eget vatten från sjön. Litet 'pumphus' för att dämpa motorbullret. På sommaren går pumpen nästan hela dagarna.
Jag brukar undvika vattning så länge det går, då jag inbillar mig att växternas rötter söker sig lägre ner då. Ettåringarna måste ju vattnas annars vissnar de ner inom ett par dygn och det gör jag för hand med vattenkanna. Växthuset med tomaterna ska vattnas regelbundet ur en tunna som jag har utanför.
Resten har klarat sig hitills och alltid brukar det komma lite regn nu och då.

Här är det bara att slita och släpa på vattendunkar som man fyllt på vid vattentunnan (som vid det här laget är slut).
När mycket ska vattnas tar jag slang.
Vid sommarstugan måste man pumpa vattnet tillika som man strider med myggorna.

Ja nu kom ju regnet och det blev en riktigt rotblöta. Paus från vattningen ett tag. Naturen har skött sig igen.
Tänkte bara fråga, vilken tid på dygnet är det bäst att vattna? Jag brukar för det mesta vattna ordentligt på kvällen då solen inte ligger på och torkar ut. Inbillar mig att rötterna hinner tillgodogöra sig vattnet bättre.
Men det kanske inte har någon betydelse när man vattnar bara man gör det ordentligt och när det är så här torrt i marken som det är nu så måste man ändå vattna, vare sig det är dag eller kväll.

Hirit - jag håller med dig om att vattning på kvällen är mest effektivt. Men om man har många rabatter så hinner man ju inte med alla, så jag vattnar även på dagarna.
Om man låter en vattenspridare stå på ett par timmar så att det kommer vatten även på blommor och blad, är det t o m en fördel att vattna på dagen. Det är inte så bra för blommor att gå våta till sängs, utan de kan må bra av att torka upp litet. Vattnar du med slang direkt mot jorden är det mest ekonomiskt och arbetsbesparande att göra det på kvällen.
Jag vattnar direkt med slangen. Men där sa du ett sant ord, jag tänkte inte på det "Det är inte så bra för blommor att gå våta till sängs" det är ju så sant. Man får vara lite försiktig med vattningen på kvällen,men så torrt som det är nu så får man nog vattna under dagen också. Nä, nu orkar i´jag inte sitta här längre. Ha en bra dag allihopa.
Bästa tiden är ju att vattna tidigt på morgonen, men vem orkar göra det ? Inte jag i alla fall 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ja,om man ändå orkade stiga upp tidigt på morgonen,det låter ju vettigt att vattna då också,med tanke på att ev. sol ligger på sedan. Som jag bor så har vi sol på varenda sida om huset nästan,ja någon skugga blir det väl men inte mycket. De största rabatterna jag har ligger i en slänt mot gatan till och när solen ligger på så blir det kruttorrt som det är nu.
Christina vilket smultronställe du har,så otroligt vackert det ser ut att vara.(tittade på din hemsida)

#11 Tack - jo vi trivs här men det är ju också så med foton att det är frestande ta de bra vyerna.
Om du vattnar med slangen mot jorden, måste det gå bra vattna på kvällen. Det är själva blomman som helst inte ska vara våt för länge.
Själv vattnar jag alltid på kvällen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vi har förbud på slangvattning sedan en månad tillbaka. Inte lätt för oss som precis rullat ut ny gräsmatta som ska hållas fuktig.
Eftersom vi har småbarn som ser ut som små blåbärsmonster efter pannkakslunchen så blir det ofta så att de badas ibadkar efteråt. Detta vatten är ju bara onödigt att det går till spillo så vi köpte en cisternpump för 199 kr på Rusta och återanvänder barnens badvatten. Vi har just nu snyggaste gräsmattan på gatan ;-)

Myckert smart tips!
Jag vattnar direkt på jorden,kvällstid och runt om blommorna (glömde säga det)och eftersom det är rejäla slänter rinner vattnet så att blommorna också får sin del,fast inte på själva blomman.
Det är är klart #12 Christina,att man tar ju kort på de bästa vyerna,men det är vackra vyer du visar. Det är samma sak med mig,när jag visade stentrappen m.m. kommer inte ihåg om det var under "Trädgårdsarbete i största allmänhet" Humlen,som jag köpte i våras växer så det knakar.
Visbylinda! himla bra idé!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4