Syrener i vas
hur får man dem att hålla sej?
Så fort jag klipper av dem och sätter i en vas så vissnar de direkt.
Finns det nåt knep som bara jag inte vet??
Agneta
Ibland har jag tagit av alla bladen och haft syrenerna på altanen och då vissnar de inte. Men jag hoppas någon har ett bättre knep att få syrener att stå fina i vas inomhus!

Syrener är lite kinkiga…..men här kommer några tips som brukar funka. Klipp inte snittblommor utan skär av dem i ett långt diagonalt snitt,sätt dem i varmt vatten innan snitt ytan torkar. Vissa brukar krossa stjälkarna på syrenerna också men det brukar inte jag och de står ändå.
Hårda stjälkar varmt vatten (tex rosor) mjuka stjälkar kallt vatten (tex tulpaner)

#2 Tack, det där ska jag ta till mej!
Rosor går ju fint att göra så med, att jag inte tänkt på att båda har vedartad 'stjälk'!
Gärna fler förslag, syrenerna slår snart ut och jag vill både kunna ha dem inne och kunna ge bort till de tragiska stackare som inte har trädgård ;O)
Agneta
Jag skulle plocka bort alla blad, slå ett tidningspapper runt som en strut, skära långa snitt (gärna uppåt 7 cm) och direkt ner i riktigt varmt vatten. Sedan låta det stå så några timmar, gärna svalt. Syrener brukar gilla snittblomsnäring om du har någon sådan.

Det här låter som riktiga proffstips, Tack!
I år ska jag ha in syrener.
Längtar!
Agneta
Du kan ju testa ha kvar lite blad också, men ju mindre bladmassa desto mindre avdustning. Det är lite därför man slår papperet om också, för att växten ska få chansen att dra vatten ordentligt med lite extra skydd runtom, både som stöd och för att det håller fukten.

När jag jobbade på restaurang i yngre dar brukade vi göra så med vissen dill.
In med hela dillruskan i papper, tight, stjälkarna i ett högt glas med varmt vatten och så in i kylskåpet. Nästa dag var den som nyplockad!
Agneta