Äkta Aloe Vera?
Hur vet man när det är en "äkta" Aloe vera?? Har fått till mig att det finns så många olika sorter men bara en "äkta". Och "äkta" så tänker jag på den med läkande egenskaper (vilket de andra som började använda ordet "äkta" menar också).
Om man nu får tag i en sådan hur gör jag för att använda dess läkande saft??

Ja bryter du bara av ett blad så kommer det en geleáktig vätska ur som du stryker på brännskador eller vad det är du vill stryka på
evast

Woodspirit - fick du tag på någon planta?

Tack för upplysande artikel!!
Jag har kikat runt lite men ännu så länge får jag bara veta att "växten heter Aloe Vera" och eftersom jag tror att den "äkta" heter Aloe barbadensis (som artikeln skrev som du, Christina hänvisade till) och att det är just den jag vill ha så får jag nog fortsätta leta. Vill inte chansa på vilken Aloe vera som helst. Det finns ju tydligen 100-tals arter….
Men jag tackar för era svar!

Jag har av den om du är intresserad

#5 Evast! Gärna!! Vad vill du ha istället? För tillfället har jag sticklingar av Plectranthus ernestii (den som kan bilda caudex - stammen blir uppsvälld som en Bonsai - om man klipper den ofta - bladen doftar härligt), palettblad - olika färger, Mors Tanke (en Peperomia möjligen P. glabella) och vandrande jude (zebrina)……

Eller om du inte är intresserad av nån av de jag har så köper jag naturligtvis Aloe av dig (om du är 100 på att det är en barbadensis) - säg bara vad du vill ha för den!

Hej igen woodspirit
Vill gärna ha av den Plectranthus ernesti som du skrev men berätta gärna massor om den för jag har inte en susning om vad det är men låter väldigt spännande
Om du går in på mitt album Eva St på Odla nu:s forum och kollar i albumet Aloe vera så ser du de olika sorter där som jag har och bl a så är det Läkealoan om jag inte har helt fel

Varför fungerar det inte att infoga länk? Hur gör man rätt? Jag klickade på knappen ovan "skapa länk" men inget händer. Dessutom är den suddig om jag så säger. Först när jag markerar min text blir knappen tydlig, men det händer inget annat än att jag måste skriva i en adress. Men
……jag skulle ju bara länka vidare till en sida. Kan ju inte skriva den adressen på sjuttioelva bokstäver o tecken….

Skriv till exempel Trädgård. När du därefter markerar ordet Trädgård ser du att symbolen för länk framträder och blir tydlig. Klicka på den så kommer den ruta upp där du ska fylla i adressen.

Har inte sett denna lank förrän idag och vill fraga om bilden jag skickar ar en akta eller oakta Aloe vera? Har sett att det finns hundratals men att inte alla har bra egenskaper. Denna kruka har jag haft inne over vintern och vattnat ungefar 3 ggr. Klipper av blad och delar vid brannskador, stryker pa gelén och det tar bort smartan och det blir inga blasor, helt enkelt fantastiskt.
Aloe vera fungerar bra vid olika hudåkommor, MEN varning för hög STINKfaktor på gelén…det luktar gammal svettig apa.usch!!

kan man ha aloe ute på sommaren?
jag har glömt att ta in i går och det var 4 gr i morse (alltså vid 8-snåret)
Jag hade rätt fin aloe men den behagade inte leva längre.
Jag har nu köpt en, hoppas den håller bättre samt att inte frös i natt, iaf inte allför mycket

Aloe tål normalt inte frost, men lätt frost dödar inte plantan men vissa blad kan skadas. Oftast finns dock andra blad som har klarat sig.