Näring...
Hej, är ny på sidan, har för ett år sen flyttat ut på landet och alltid varit intresserad av växter och nu ännu mer jag undrar om nån vet om man kan använda blomstra växtäring till tomatplantor som jag har på balkongen utan att det är giftigt att äta dom sen? Tacksam för svar Kram Anina

Jodå - det är ingen som helst fara med Blomstra. Själv gödslar jag med hönsgödsel. Luktar lite illa så det är kanske inte det optimala på en balkong, men det försvinner efter ett tag. Ibland har jag planterat i en hink med kogödsel - den sort som säljs på påse. Helt doftlös och fin näring.
Guldvatten är inte dumt det heller (dvs urin blandat med vatten).
hur är det med kogössel lr hästgössel har ju det här och mina ponnysar har inte ätit havre lr sånt så det e ren bajs allså det kan väll funka?

Att använda blomstra motsvarar konstgödsel.

Jag använder Algomin till det plantor jag har för förtäring. T.ex vindruva, tomat, melon, gurka etc. Sedan "slarvar" jag när det gäller sommarplantor då jag använder Blå Korn.
Jag vill undvika att äta konstgödda grönsaker/växter eftersom jag inte tror det är bra för människokroppen.
Å andra sidan är det ju inte så bra när det gäller utsläpp i vattendrag att gödsla med konstgödsel för sommarblommor etc….så jag är inte så konsekvent.

Tack för era svar vattnade med hönsgödsel förra året men min man tyckte det luktade så illa.
#4 gällande utsläp till vattendrag så är nog inte konstgödsel värre, snarare tvärtom eftersom det är lättare att dosera än naturgödsel. Men det går åt (oftast fossil) energi för att göra konstgödsel och så missar man ju kretsloppprincipen + flera andra goda anledningar att inte välja konstvarianten.
Tycker det är jättespännande det med vad som är nyttigt för kroppen. Finns en forskare på landbohöjskolen i Köpenhamn som håller på bland annat med forsking om "sekundäre metaboliter" alltså typ "småämnen", diverse saker som finns i små mängde i växter och som inte "bruker" mätas när man jämför kvaliten på olika grönsaker t.ex. Man tittar oftast på proteiner eller c-vitamin eller likannde, men det finns ju mycket mer. Men växter som har det "optimalt" altså får all vatten, näring och värme och skyddas mot sjukdomar och skadedjur har mindre av dessa småämnen. Om en växt T.EX. angripes av nåt litet djur som börar äta på den så sätter växten igång med sitt eget kemiska försvar och bildar olika ämnen. Dessa får man i sig om man äter växten- men man missar dessa ämnen om man enbart äter "felfria snabbväxta" grönsaker.
Bodil Sögård heter forskaren om någon vill leta mer info om denhär forskningen som pågått ganska många år nu.

En stor skillnad mellan konstgödsel och naturgödsel är att konstgödsel är lätt lösligt och naturgödsel oftast mera fast bundet och löser ut näringen under längre tid. Därför är konstgödsel oftast lättare att sprida sig med vatten ut till vattendragen.
Håller inte med dig där björnen, men det måste man väl inte alltid göra heller :-) konstgödsel är som du skriver lättlösligt och lösas i prinsip upp bara det finns tillrcäkligt vatten och just därför har man kontroll över när det ska komma ut och om man beter sig vettigt så gödslar man därför enbart när det finns gröda som kan kan upp gödseln och man överdoserar inte. Naturgödsel lösas som du skriver upp under lång tid och fortsätter t.ex. lösas ut näring även på tider av året när det inte finns kapacitet hos nån växtlighet att ta vara på den näring som frigörs. Normalt därför med mer läckage av näring från naturgödslade åkrar än med konst. Men bortsett från det så ska man självklart under alla omständigheter göra så vettigt som möjligt. Och personligen ogillar jag konstgödsel.

Man kan inte alltid vara överens. Naturgödsel och särskilt färsk ger mer utsläpp av kväve till luften medan konstgödseln ger ofta större risk för utsläpp till vatten. Särskilt vid värme och sol ger färsk naturgödsel stora förluster till luften, medan konstgödsel istället bränner växterna. Vid felaktig hantering av både naturgödsel och konstgödsel är risken för spridning utanför behövande växter större eller mycket större.

#6 Jag är också tveksam till somligt när det gäler klimathotet och utsläpp etc. Snart får bönder inte ha kor, korna pruttar ju. Kycklingar går an. Om vi inte ska ha kor får vi ingen kogödsel.
Ska vi bara odla växter vad ska vi då gödsla dem med? Inte kogödsel iaf. Nåväl vad som är rätt och vad som är fel det vet jag inte. Mer än att jag tycker att man inte bör använda konstgödsel om det går att undvika.
Ja, t.ex Algomin är hårda kulor som tar lång tid att bryta ned. Därför får man tänka sig för när man odlar.
Det låter som en intressant och spännande forskningsrapport som Bodil Sögård gjort. Jag ska kika på den när jag har tid.

Tack för tipset!

Bästa gödseln är kogödsel. Angående klimathotet så är höns och kycklingar mycket skadligare att hålla än kor när vi talar miljöhot. Höns äter foder som är mycket skadligare för klimatet än vad korna skulle behöva äta.
jo… och kor och kor är olika… en del nötdjur betar som bekant naturbeten som inte annars kan användas till matproduktion… andra står på stall och utfodras med massor av spannmål…. så… det går inte alltid att förenkla….. I klimatsammanhang nämns också ofta dethär med att äta mindre kött och mer vegis-mat.. och det finns säkert en del logik i det men om man med vegismat menar soya från före detta regnskogsmarker i Brasilien, sprutade med diverse kemikalier och transporterade runt halva jorden och därtil växthusodlade grönsaker producerade med konstljus, uppvärmning och konstgödsel…. då kanske grannes eko-tjur och ens egen potatis är bättre att äta…. :-)

Man bli verkligen konfys av detta klimathotprat.
Jag gillar korna, de behövs. Likaså gillar jag deras gödsel…för odling givetvis..
Importera grönsaker från Brasilien verkar..dumt..
SUCK! Vi får se vart den diskussion som pågår nu leder oss. Jag tycker synd om bönderna. Samt om gemene man som snart inte vet vilken fot vi ska stå på.
Nåväl, jag har massor av tankar ang. detta men nu pratade vi ju om gödsel..
ha det bra!

Instämmer med "13" OK…. jag erkänner….jag använder konstgödsel
kogödsel också.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vegetarianer äter väl mycket soyaprodukter!? Närmast soyabönan då det gäller proteininnerhåll, ska vara bondbönan. Kan inte den användas istället? Då minskar man fraktutsläppen rätt bra.
I Sydamerika ska de ha avverkat skog till en yta motsvarande Frankrike och Portugal, för boskap och odling.
Läste att man förr (någonstans i Sverige) odlade bondbönor mellan potatisraderna… Compact odling. 

Det är väl inte omöjligt att odla sojabönor här i Sverige också. Nu är det visserligen ganska länge sedan jag själv odlade sojabönor, men det går bra särskilt under lite varma somrar. Åkerböna går också bra att odla i Sverige som är proteinrikare än bondbönor och mera lättodlad. Det var nu ett antal år sedan jag hade dessa i odlingar.
Bondbönor och potatis är en bra kombination (Companion plants). Bondbönor är en bra växt med mycket rotogräs. Vid någorlunda tät sådd så mörknar alla ogräs ner och har inte en chans.