Vinterförvaring av physalis?
Jag vet verkligen inte var jag sak lägga den här frågan! Men om det blir helt fel kan väl någon flytta den?
Jag har massor med krukor med physalis som är sådda våren -06. Nästa alla bär ofärdiga frukter…
Min fråga är helt enkelt; vad ska jag göra med dom på vintern? Och ska jag klippa ner dom?
Jag skulle bli tacksam om någon kunde komma med lite andra tips också, det är inte lätt att hitta information..
Jag har haft tre physalis varav den ena jättefrodig och fin tills jag för två veckor sedan satte in dem i uterummet pga kalla nätter. Döm om min förvåning när samtliga blev gula och bladen ramlade av på bara några dagar. Jag vet verkligen inte vad jag gjort för fel.
Tyvärr var detta inget svar till dig. Kanske bara vad du INTE ska göra. Jag vet inte ens om de är perenna men dina måste ju ha överlevt en vinter iallafall.
/Maria
Du kan ta in dem i ett svalt utrymme, helst 10-15 grader, innan det blir frost ute. Frukterna mognar efter hand, jag brukar kunna skörda fram till jul. Plantorna måste ha ljus. Fram i februari ungefär kan du klippa ner dem lite och gärna sätta till extra ljus. Då sätter plantorna fart och växa och när det inte finns risk för frost mer, kan du sätta ut dem efter avhärdning.
Vi har en Physalis som övervintrat 2 vintrar i en källare ouppvärmd under huset strax omkring 10 grader med en växthuslampa, natriumhögtryck eller vad sjutton den nu heter…Men den är perfektsom växtlampa, lyser upp ca 10 kvadratmeter och allt har övervintrat jättebra. I sommar dog den faktiskt men det var nog mer pga för mycket vatten i krukorna så som det regnat…I år får vi se hur det går med övervintringen i vårt nybyggda orangeri / växthus som ska delas av och vinterisoleras med bubbelplast för övervintrade växter. Ska bli spännande att se…

Tack allihopa!
Min syster övervintrade sin physalis i fönstret i sitt vardagsrum. Den blev lång och ranglig under vintern, men det var bara att beskära den på vårkanten så kom den igen fint.
Så det verkar som om den med lite tur kan överleva även under lite bistrare förhållanden också ;-)

Gyllenbär kan övervintras som vanlig krukväxt och ger lite frukt hela vintern. En planta fick vara kvar ute i år efter drygt 5 år som krukväxt och sommarvistelse utomhus eller i växthus.

Tackar, tackar! Jag få se om det finns plats i källaren, annars blir det vardagsrummet.

Hur blir det med bladlöss när man tar in physalisen? Är den lika drabbad som t ex chiliplantor kan vara?

Alla växter som byter miljö snabbt riskerar att bli angripna av bladlöss. Själva omställningen för växten blir så stor att den naturliga motståndskraften påverkas. Därför kan det lätt bli stora angrepp, då lössen kan förökas i stor mängd. Naturens krafter kommer då att verka fullt ut, och den svaga växten ska angripas och försvagas för att dö bort eller för att förstärka sin motståndskraft. I samband med intagning av alla växter bör de placeras avskild från andra växter till man vet om det finns skadedjur med eller inte. Intagning bör göras succesivt och växterna ska "avhärdas" även för inomhusvistelsen.
Hejsan har lyckats få upp alldeles för många physalis plantor hemma i köksfönstret. Tänkte bara kolla hur stor och långa dom drukar bli?
Jag bor ju i lägenhet och har bara en inglasad balkong att ha alla mina växter på. Det kommer bli trångt där redan nu då jag har en del annat på gång också. Trodde att det skulle vara en felmarginal på fröna när jag satte dom då det var en köpefrukt. Men döm om min förvåning när alla 14 började växa så det knakade. Det har dom fortsatt med sen dess och nu börjar plats, tid och krukor ta slut.
Har bara lyckats bli av med 4 hittills så det skulle vara kul att veta hur stora dessa växter blir så jagvet hur många jag kan behålla.
Om det skulle vara någon som bor i Örebro och är sugen på en planta så hör av er då jag absolut inte vill kasta dom.