Musöron på björken
I år har jag inte riktigt hängt med i svängarna.
Först var det ingen vinter att tala om och alla mina Rosor tycktes klara sig fint utan att frysa värst mycket. Sen kom en köldknäpp och allt stannade av. I början av veckan var jag på kurs två dagar och gissa om jag sen var förvånad när björkarna inte ens hade musöron utan halvutslagna löv när jag kom hem…
Jag har därför klippt mina Rosor redan - det känns lite som rekord.
Jag har letat kalk som jag hade hade tänkt lägga ut tidigare i april men inte hittat - så det blev inte och nu fick de ett spadtag kogödsel och en rejäl genomvattning vartefter jag klippte. Det är varmt (vi hade +19 till sent på eftermiddagen/kvällen) och det är genomtorrt i rabatterna.
Vad tror ni om det?
Numer pensionär i Nynäshamn

Tror du gjort alldeles rätt. Nä - förresten jag är SÄKER på att du gjort rätt.
Själv har jag varit mer eller mindre bortrest hela vintern, jobb och semester blandat. Ligger fruktansvärt efter med allting. Nu blir jag alldeles matt när jag går runt i trädgården och undrar var jag ska börja.
Flera av mina rosor började få bladknoppar i febr och nu har många riktigt stora blad. En del gulnar och visar tecken på att ha blivit frostnupna. Jag har idag börjat klippa och putsa och är helt inställd på att få klippa lite till i slutet av maj, då det brukar visa sig om ytterligare en och annan gren torkat bort/frusit bort.
Mina hade också blad tidigt - men de ser inte frusna ut - jag vet inte om jag beskurit för lite - är lite feg av mig - men har blivit tuffare med åren.
Nu ser jag fram emot nyinvesteringar och har redan börjat planera… en Helenae Lykkefund skall få bo i slänten bredvid Polstjärnan som var den sista jag planterade 2007. Kanske en Helena Hybrida bredvid - det är mot grannen och jag tänkte boa in mig lite åt det hållet…
Tack för den uppmuntran Bjornen - jag beskär nog inte så värst mycket - mer putsar av och föryngrar. Om beskära menas "kapa ner till 5 ögat" - så är det ju inte precis det jag sysslar med.
Jag gick en kurs en gång (det är minst 10 år sen - så jag kan ha glömt en del) - Sv Rosensällskapet arrangerade - och de grabbarna var betydligt tuffare med sekatören även med de gammaldags buskrosorna än vad jag vågat vara och ibland tänker jag på dem och vilka finna Rosor de alltid har - antagligen tack vare denna lite bryska teknik. De var mycket för att ta bort det som är klent eller pekar åt fel håll för att få redan kraftiga grenar att orka ta ännu mer fart åt rätt håll - utåt - uppåt.
Inte så lätt alltid. Jag har nästan alltid bara tagit det som antingen frusit sönder - eller sett väldigt risigt ut.
Kalkning undrar jag över.
På kursen jag gick lärde jag mig att man skall kalka rosorna under vårvintern - gärna innan snösmältningen om man har någon snö - så att kalken blandas ut med vatten.
Jag missar alltid detta för att jag inte hittar kalksäckar i lagom stora doser. Att spara på sig något som drar åt sig fukt är inte så kul.
Hur gör ni andra rosvänner med detta? När behöver de kalk om de fått rosjord vid planteringen för ett år sen?

Att använda speciell rosjord är onödigt om man har någorlunda tung jord. Annars blandar man lämpligen i lera i jorden istället.
Kalkning kan alltid göras när som helst under året. Det är dock viktigt att inte gödsla samtidigt och gärna så långt emellan kalkning och gödsling som möjligt. För bästa övervintring är nog kalkning att föredra på sommar-sensommar så att rosorna fått känning av kalken före hösten. Kalken binder kväve och minskar tillväxten under sensommaren och därmed startar invintringen tidigare.

Min erfarenhet är att Rosor som jag planterat på senhösten ska ha sparsamt med gödning första sommaren. Första nästasommar ger jag dem generöst med gödsel. Brukar blanda den stinkande hönsgödseln med rosjord och strö kring plantan. Myllar ner i samband med att jag rensar och vattnar. Kalkar gör jag ytterst sparsamt eftersom jag har kalkhaltig mark.
Vad bra Bjornen - att kalka under sensommaren passar mig betydligt bättre än vårvintern - jag är ofta lite sen av mig. Jag brukar inte gödsla rosorna efter mitten på juli.
Christina - jag planterade aldrig några Rosor i höstas - den senaste var Polstjärnan och Alba Maxima och det var under sommaren. Eftersom jag inte orkar gräva för Rosor själv - passar jag på när min man är ledig och lite extra energisk… då slipper jag tjata…
.
Då har jag gjort rätt som gödslat alla rejält nu.
Sen gödslar jag igen i början av juni och början av juli och sen får det vara… eller?