Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4784 ggr
MrsDragon
0

Rönnspirea

Har skaffat en Rönnspirea, Sorbaria sorbifolia 'Sem', som jag ska plantera här i vår trädgård. Nu börjar jag bli lite fundersam över var jag ska sätta den.

Har nämligen fått 3 olika höjdangivelser…

Butik: 1 m

Böcker: 1,5 m

Nätet: 2 m

Där jag tänkt blir det inte alls bra om den blir 2 m istället för 1. Det är ju lite skillnad! :)

Hittar inte så mkt info om den egentligen. Verkar vara en "nyhet". Någon som vet nåt om denna, och som kan dela med sig?

Bjornen
0

Rönnspirea var en mycket vanlig prydnadsbuske för hundra år sedan som blev omkring 2 meter hög. Den har stark spridningsförmåga. Nyare sorter blir lägre och är inte riktigt så spridningsbenägna. Jag har själv bara den gamla arten och den lägre sorten Eva från Norge. Jag känner därför inte till hur sorten Sem bär sig åt. Eva blir dryga metern hög.

kickboard
0

Mina rönnspireor blir ca 1,5 m höga och sprider sig villigt, lite väl villigt till och med så man får hålla efter dem.

MrsDragon
0

Tack för svar! :)

MrsDragon
0

Förresten, har ni kanske tips på vad man kan samplantera med den?

Zon 4-5, södra Dalarna.

Bjornen
0

Jag tycker nog att den gör sig allra bäst ensam. Möjligen att den kan ingå i ett glesare buskage. Sannolikt kommer även den här sorten att ge rotskott som sprider sig.

MrsDragon
0

Jag tänkte ev nån marktäckare, inget avancerat. :) Men vet inte hur den ser ut "övriga året", när inte är skiftande rosa som på våren.

Någon som vet, blir den mycket mörkare? Eller får den samma gröna färg helt och hållet, som det "vår-gröna"? (Med andra ord: är det bara det rosa som försvinner och hela busken blir ljust grön, eller blir den mörkare grön helt o hållet?)