självvattnare?
Jag ska plantera lite blommor på min lilla balkong, de tär skockerärtor, solrosor, prästkragar och krasse. Men jag kommer åka bort 10 dagar, och några helger och sånt. Kan man på något sätt ha någon slags självvattnare? någon som har något tips?
Mvh Emma
Te en petflaska och skär ur bottnen stoppa ner den med halsen först utan kork och fyll på vatten i flaskan =)
Lycka till!
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Rinner inte allt bara rakt ner då?
Jo. :) Om man vill göra en sån "självvattnare" så ska man inte ta bort botten.
botten på flaskan ska alltså vara kvar?
Japp. Fylla flaskan med vatten och så ställa den uppochner i krukan. Men jag har inte testat själv, vet bara andra som gjort det.
får testa!
Jag har gjort sådär, med botten kvar och med en kork som jag gjort hål i med en spik. Det funkade bra, men det är ju bra att testa lite innan man åker bort.
ah spännande… undra bara hur jag ska få flastorna att stå upp.. plantorna är utomhus på en blåsig balkong…

Man kör ner flaskhalsen i jorden. Täck jorden med t ex krukskärvor eller gräsklipp så minskar avdunstningen från jorden. Jag har vattenreservoarer i botten av mina krukor i form av t ex sylthinkar eller plastburkar för att det ska ta längre tid innan växterna torkar ut. Täck växterna med fiberduk så håller de fuktigheten bättre. Jag köpte några "paraplyer" med fiberduk på LIDL tidigare i våras. De verkar blir bra växtklimat under dem.
ok, tack för tipsen!

Har använt metoden med flaskor många gånger.
Bottnen måste vara kvar. Det fungerar så att när jorden är våt, så rinner inget vatten ut, men om den torkar så mycket att luft kan sippra in i flaskan, då rinner vatten ut i stället.
Man vattnar alltså igenom jorden ordentligt innan man ställer dit den fyllda flaskan, med halsen nerstucken i jorden så långt det går.
Jag brukar använda Petflaskor. Ifall det är en stor och törstig växt så kan man behöva flera flaskor i krukan.
Jag hade tänkt testa att sätta ner en Yoggiförpackning, som jag (på olika höjder) har stuckit små hål i, i (minst) en tomatkruka, för jämnare vattentillgång. Skruvkorken hade jag tänkt ha uppåt för enkel påfyllning.
Kom nu på, att en petflaska nog är lite stabilare. Hmm…