Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 2435 ggr
Bleenda
0

Vad för blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad denna blomma heter? Bilden är nog lite dålig. Den  växer vid en gammal herrgård med ett gammalt nedlagt växthus.

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till.

aase-andersson
0

Har sådana jag med, vi beställde jord som utfyllnad inte så noga räknad. till slänten där bättre jord ska ligga över sedan. har inte fått bättre jord ännuGråter och där växer det flera av dom…ska bli roligt att höra vad det är…

idipidi
0

Det ser ut som skelört. Om man bryter av dem, kommer det fram orange växtsaft?

aase-andersson
0

men usch då….den är ju giftig..

Bjornen
0

Det är helt säkert Skelört som har använts som edicinalväxt. En typisk stadsväxt som brukar finnas mellan husen och trottoarerna. Jag har den växande i min trädgård med enkla eller dubbla blommor. Den är giftig.

Bleenda
0

Aha, tackar så mycket. Tycker den är rar. Påminner lite om aklejan på bladen. Vad användes den till inom medicin?

Bjornen
0

Den har använts mot skorv, skabb, fräknar, ringorm, bölder, vårtor och ögoninflammation. Enligt signaturläran även mot gulsot. Den har åter börjat intressera forskar för dess innehåll av alkaloider.

Bleenda
0

Kul, jag har inte haft en tanke på att den är en läke ört. Annars har man ju lärt sej vad några fungerar till. Tack för all hjälp.

anki1
0

Min tanke var oxå skelört. För länge sedan tyckte jag den var väldigt fin, men nu vet jag at det är ogräa och att växtsaften kan irritera huden om den kommer på huden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Greenfingers
0

Etrepieus Scolaris.

Christina
0

Har den i stora mängder mellan kullerstenarna på bakgården i innerstan. Rensar bort de stånd som blir för stora men den verkar öka för varje år. Lite kul är det med dessa tappra 'asfaltsblommor'.