Kan man få förslag
Hej.
Vi bor ute på landet. På ena sidan av tomten gränsar gräsmattan tll betemark. På en sträcka av ca 10m bakom vårt lilla förråd gränsar tomten till en vägslänt.(slänt ner mot väg) Det är längs med dessa gränser jag behöver lite förslag. De ligger alltså i ytterkanten av tomten. Vid den del som gränsar till vägslänt går en telefonledning så det kan ju inte vara för höga ev. buskar.
PÅ den del som gränsar till betesmarken. Behöver det inte vara växter hela sträckan. Inte heller någon rabatt utan mer något som gör det lite ombonat.. Kanske lite olika träd och buskar m.m
PÅ den sträckan som går längs med vägslänten. Hade vi tänkte att ha en rabatt , kanske mellan 1 1 1/2 bred. Inte för hög inte får låg utan lite lagom blandat. Kan med fördel vara lite olika buskar men vad? Jag kan ju inte vad som kan passa ihop.
Vi bor i Hallands inland.
Väldigt tacksam för tips på olika växter som kan passa.
Var rädda om varandra
Puffar upp lite. Det är inte ett rabattförslag jag behöver utan bara lite förslag på växter som passar mot den vilda naturen
Var rädda om varandra
lupiner ialla regnbågens färger… sen finns det ängsblommor i fröpåse också väldigt vackert…
Temynta finns i ett par olika färger, tacksam anspråkslös växt som kommer tillbaka år efter år. Doftar ljuvligt och funkar bra med lupiner.
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Vresrosor är anspråkslösa, klarar sig på nästan vilken jord som helst och sätter fina nypon på hösten. Jag har några såna mot en av våra åkrar.
Sen tycker jag Svart Aronia är ett bra val. Dom verkar också klara vilken jord som helst och ger vita blommor som blir svarta bär, goda att göra sylt av och gillas av fåglarna.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Syrén, prakthäggmispel, schersmin, japanskklätterros- alltihop relativt storväxande. Om rosen får växa fritt utan stöd blir den ju dock inte så förfärlig hög, utan mer som ett buskage.
Häggmispel blir lite lägre skulle jag tro, sedan finns ju även olika slags spireor, kanske aronia, alpclematis?

Lupiner och syren tipsar jag om.
Gav dig förslag inne på Alt behandlingar iFokus…orkar inte skriva av det här! 

Det är svårt att ge några råd eftersom det finns så mycket att välja på. Det blir bara en alltför stor upprabbling. Däremot vill jag avråda att plantera lupiner. Trivs de kommer de att ta övertaget och trivs de inte så försvinner de. Lupiner är en växt som är mycket svårt att få att bli lagom av.

Vi har faktiskt en artikel om invasiva växter. Dvs växter som brer ut sig lite väl mycket. En del av dem är dock trevliga för den vildväxande rabatten. Titta här och ta för dig.