Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6078 ggr
Anders 50
0

Rolig söndagssysselsättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hämtat plantor till amplar och lådor. Så nu blir det skit under naglarna en stund. Hängpelargon,surfina,millionbells,tvillingsporre m.m. Sen är det bara att hoppas på sol och värme.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
0

Räkna med frost och då kanske de inte ser så roliga ut sedan. Flera av dem tål inte frost och på de flesta ställen kommer det att bli rejäla nattfroster framöver.

Anders 50
0

Har dem i "barnkammaren " än så länge. Brukar göra så, så dom får vänja sig från goa värmen i växthuset. Mest orolig för potatisen, fast den brukar hämta sig rätt bra efter lite frost. Här (V.Småland) verkar det bli kalla nätter fram till fredag.

Men tack för tipset ändå.

kickboard
1

Potatis hämtar inte sig från frost om de kommit  upp utan då är det goodbye! Täck med frostväv om du befarar frost.

Hekla
1

Är det verkligen så? Jag är ju nybörjare på potatis och missade att täcka en natt men de lever fortfarande… När jag läser står det att de kan repa sig men att skörden blir senare… Ledsen

Anders 50
0

Det blir visst potatis om blasten fryser.Har haft blast på 10-15 cm. som fryst av helt, men det kom ny. Blev bara lite senare skörd. Fick 10-15 stånd Early Puritan som frös natten till idag (-4 grader) men är inte orolig för det. Räknar med skörd i juli ändå. Mina "till midsommar" potatis försöker jag dock skydda för kylan och odlar dom under fiberduk och täcker extra om jag märker att det kan bli frost. Resten får klara sig bäst de kan.

G-son
0

Jag glömde tyvärr mina pelargonsticklingar ute igår natt. Ungefär hälften av bladen på varje planta var synbart förstörda…

Även potatisblasten var lite frostbiten men jag har också hört att det inte ska vara någon fara så jag håller tummarna för det Glad  Har inte drabbats själv av att potatisen frusit tidigare så jag har ingen erfarenhet av det.

Bjornen
0

Vanliga pelargoner klarar 1-2 minusgrader om de avhärdade. Hängpelargon och lite udda sorter av pelargoner är däremot frostkänsliga.

Potatis kommer med nya skott och blad om de fryser på våren. Däremot när nedfrysningen sker i juli-augusti innebära det oftast att de inte grönskar något mera.

kickboard
0

Jo, det är nog höstfrosten jag tänker på. Skörden måste i alla fall bli betydligt sämre om potatisen fryser på våren, för det finns ju bata ett visst antal "ögon" som blad kan komma från.

Bjornen
0

Vårfrost på potatisblasten påverkar inte skördens storlek i någon större utsträckning men däremot försenas skörden. Vid mycket torrt väder under sommaren kan skörden dock också påverkas.

Anders 50
1

"9" Har fyra stora Askar som vårdtäd runt huset. De var nästan fullövade häromdan men nu är löven nästan svarta p.g.a. frosten i förrgår natt. Men de kommer också igen. De har fryst förr. Är Asken verkligen det enda lövträdet som är frostkänsligt vid lövsprickningen ? Har inte sett att andra lövträd har så ont av kylan.

Bjornen
0

Valnöt är extremt frostkänsliga och de har varje fruset och ibland två gånger på våren. Ask och ek får löven väldigt sent eftersom löven är frostkänslig. Lönn fryser vid ca 3-4 grader, hästkastanj ungefär 2 grader. För mig har ask, valnöt skadats ordentligt av frost. Klibbalen, blodlönn, sirapslönn och hästkastanj har fått lite små frostskador. Björklöven fryser vid ca 7 minusgrader.

Hekla
0

Hur är det med äppel och plommonträd då? Vårt lilla plommonträd som vi planterade i höstas ser lite ledset ut… De nyaste bladen slokar och här har det varit ända ner till -3,5 någon/några nätter förra veckan.