Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 2270 ggr
Shannisen
0

Är detta bara vanligt gräs eller ogräs?

Igår när jag rensade i en rabatt. Den rabatt som är mest jobbig eftersom det finns gräs i rabatten som jag får slita med för att få bort.

Efter allt slit igår så funderade jag faktiskt på att gräva upp hela rabatten då jag är urtrött på dessa grästuvor. Har också funderat på hälla i sådana medel som jag inte gillar för att döda gräset men..det vill jag inte då det kanske också tar död på rosorna som växer runt om.

Är detta ogräs? (vilket jag betraktar det som) Eller är det vanligt gräs?

Jag har stått på spaden för komma genom tuvorna, det var minsann inte lätt. Jag väger inte så mycket men verkligen inte lite.

Vad ska jag göra?

Shannisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bilden

Bjornen
0

Det är väldigt svårt att avgöra på en bild utan blommor vad det är för gräs. Möjligen kan det vara hundäxing. De selekta gifter som finns skonar gräs och dödar andra växter. Andra gifter dödar allt.

Shannisen
0

De blommar inte…vad jag sett…

Tackolov.

SUCK! Då kan jag alltså inte köpa typ roundup för att ta bort detta?…

Funderar på hälla på ättika i tuvorna..brukar funka perfa mellan stenplattor..men kanske inte funkar på tuvorna.

Jag ska googla på hundäxing..

TACK!

Bjornen
0

Även gräsen blommar men lite senare. Ättika tar bort det gröna men inte rötterna. Om du än använder roundup eller andra gifter så finns de döda rötterna kvar 3-4 år innan de är helt borta. Om du viill ha rabatt måste det ändå tas bort och då är det mycket bättre att ta bort dem utan gifter. Arbetet blir iallafall lika stort.

Shannisen
0

Okej, TACK så mycket!

Jag får väl kämpa på med gräset..genom att rycka etc…tungt men…det får gå..gillar inte kemikalier..så..bättre slita på.

TACK!

SannaHolmgren
0

Jag brukar gräva. Med en spade och en liten handyxa så får man bort det mesta som är i vägen där man ska ha rabatt. Då behöver man inte alls rycka, utan det är bara att lyfta upp torvorna i skottkärran. Om du gräver ganska djupt, minst en spades längd, och tar bort allt du hittar så behöver du inte rensa mer än ettårsogräs på ett par säsonger. Fyll på med jord om du behöver.

Nanne_
0

Jag har samma problem med "grästuvor" i rabatten. Flyttade hit i december så det blir att gå igenom med spade o kratta nu. Har ingen aning vad som kommer upp heller. Mer än grästuvorna som jag sett. Suck!

Christina
0

Det roliga med att ha flyttat till gammal trädgård är ju att vänta och se vad som kommer. Var lite lagom lat första året och avvakta tycker jag.