En thuja, vad göra?
Vi har 3 st. Thujor (eller om det är enar)
som står vid vår ingång. Den fjärde var vi tvungen att ta bort då den blåste omkull. De är risiga nedtill, plus att de har vuxit över hängrännorna /början av taket.
Min man vill bara kapa toppen av de som finns kvar. Jag vill ta bort dessa och plantera nytt. Frågan är dock vad som blir snyggast samt vad man ska ersätta thujorna med.
Har ni några förslag? Just nu känner jag mig desperat eftersom jag egentligen gillar dem men de är ju såååååå fula i dagsläget och jag påstår att de inte lär bli fina av att bara kapa toppen. Jag har ett löjtantshjärta planterat i ett mellanrum och det hade iofs varit fint ha löjtnantshjärtan men jag vill ha något mer buskigt som tål skugga samt som blommar på vår alt. sommar men är gröna året om.
Är det någon som har tid att ge tips och råd?

Vad är det för väderstreck?
Tycker det ser ut som att de stått för mörkt och att det är en förklaring till varför de är så fula nere men ganska gröna fina i toppen. I så fall blir det ju inget snyggare direkt av att man tar av den gröna toppen. Är det så att de tidigare fick mer ljus men att nåt annat växt upp och skuggar?
Jag skulle ta bort dehär helt och sätta nåt annat. T.ex. clematis + funkia…. fast beroende på vad det är för väderstreck….

Thujorna växer vid en östervägg.
Jo, de har nog stått för mörkt, det har vuxit upp träd på andra sidan gången. Samt att grannens hus skuggar lite,
Clematis är ju vackert. Det har ju på en annan del av huset. Men den är ju itne grön under vinterhalvåret. Jag vill ha en buske som är grön året runt. Önskemål är att den blommar lite..behöver int blomma men liva upp lite ändå.
Funkia funkar ju..men den är ju inte heller grön året om.
Som sagt/skrivet var så..en buske/buskar-grön året om som tål skuggigt läge, gärna någon som blommar lite under sommar/försommar/vår. Det är inget krav. Rhododendron är inget alternativ då vi redan har dessa.
Hjälp!

Nu har jag köpt 3st Clematis samt 5st vitblommande lungört för att plantera invid löjtnantshjärtan som verkar trivas.
Blir det bra tror ni eller ska jag tänka om?
En tanke var att ha bara löjtnantshjärtan med något annat, kanske jättedaggkåpa. Men nu har jag som sagt var planterat detta.
Vad tror ni, ska jag tänka om/nytt och gräva upp dem eller vara nöjd?

Ett förtydligande:
Lungörten, clematisen har jag planterat igår. Det går ju givetvis att ta upp dem för att flytt till något annat ställe. Löjtnantshjärtan (2st) växte redan där….Jag vill bara veta om ni har synpunkter..
tack på förhand!

Jag håller med dig, väck med tujorna. Håller själv på att hugga ner alla mina.

Jag har precis fått hjälp med att gräva upp min tuje-häck! Nio stycken 2.10 höga förskräckliga tujor som absorberade allt ljus in till huset. Nu är det FRITT! Jag tänkte plantera bärbuskar ist. Hallon och krusbär vill jag ha. Hoppas det funkar!