Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6389 ggr
Turfaren
30

Julros i kruka

För första gången har min julros överlevt vintern och jag fortsätter att vattna mycket. Den står på ett bord en bit in från ett norrfönster.

Fortfarande kommer det upp nya blad hela tiden, men de lever allt kortare tid, tycker jag. Min förhoppning är att ha den kvar till jul och se om den kanske blommar om. Ska jag ge göra något speciellt, t ex ge den näring, eller är det bara att fortsätta vattna och hoppas?

Åsa S
0

Jag antar att du menar julstjärna, julrosor odlar man utomhus.

Låt den stå ljust men ej i gassande sol, plantera den gärna i något större kruka köpekrukorna brukar vara ganska små. Göd och vatta den sedan regelbundet som man gör med alla andra krukväxter. Under den varma perioden av sommaren kan den vara utomhus (ej i gassande solljus + glöm inte avhärda växten innan den ställs ut) 

Vill du sedan ha blom på växten till jul påbörjar du kortdagsbehandlingen ca 10-12v innan du vill att den blommar. Det är vikigt att man inte slarvar under kortdagsbehandlingen nätterna ska vara långa och mörka ex. kan växten ställas i en garderob där det är totalt mörker under den långa natten (ca 13-14 timmar).

Turfaren
0

Tack för svaret, men jag menar julros. Just eftersom man normalt odlar dem utomhus, är jag så lycklig att den fortfarande lever. Det har inte hänt mig tidigare.

Bjornen
0

Jovisst går det att ha julros inomhus. För att den ska blomma bör den nog ha en viloperiod och gärna några frostgrader.