Svamptider närmar sig
Det har varit för varmt och för torrt för att jag haft någon lust ta en tur i skogen och titta på mina tre kantarellställen. Någon som har sett något ätligt i skogen? Minns ni den här diskussionen vi hade i juni?

I mitten av juli köpte jag en massa champinjonkompost av en odlare här på ön. Näringsrik blandning av hästgödsel och strå som jag spritt ut i rabatterna. Här och där börjar nu champinjoner titta upp bland blommor och buskar. Kanske blir jag plockandes hemmavid i år istället för att gå i skogen. Annars är de där irrvandringarna i skogen efter svamp bland det roligaste jag vet. Plocka svamp är för mig äventyr - plocka bär är arbete.
Hittade ett par kantareller häromdagen, när jag var ute och gick med min hund!! ;) Men det är ju bara det att hur mycket man än plockar så blir det nästan ingenting kvar när man steker dem.. De bara försvinner i stekpannan.. xD

Men du hittade i alla fall! Då måste jag ta en tur i morgon!
Haha.. Jo, det gjorde jag ju!! ;) Såg några igår också när jag var ute, men då har man ju såklart glömt att ta med sig någonting att lägga svampen i, för jag kan inte bära hem den i bara händerna när man har en hund i koppel.. ;) Hehe..
Midsommarveckan plockade jag drygt ½ liter kantareller och lika mycket ett par veckor senare.
Men sen har jag varit på stranden alla dagar som jag inte haft fullt upp i landet!
Vid den här tiden på sommaren brukar jag ha plockat några liter, men nu hoppas jag på lite regn och i så fall ska jag nog ta en runda i skogen!
Snart dags för mig med att ta "gubben" med mig ut i skogen. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Champinjonkomposten som jag bredde ut som jordförbättring och gödsel har mycket riktigt producerat en mängd svampar. MEN samtliga är maskätna rakt igenom. Hm - undrar hur mina blommor mår.