Saintpaulia,
Jag undrar om det finns flera här som är intresserade av just Saintpaulia. Jag hade flera Saintpaulior för många år sedan men sedan blev det ett avbrott från det mesta med blommor & krukväxter men nu har jag tagit nya tag med det.
Jag har saknat mina blommor och då speciellt Sainpaulia, Så nu har jag några nya och jag har flera Santisar på gång.. Förr var det mest onamnade arter men nu vill jag gärna ha arter med namn så att man vet vilken blomma som är vem utav dom.:) Fast i nuläget har jag två onamnade och en med namn men det namnet är borta så just den plantan är ett frågetecken just nu..
Vad dom blommade! Mina är som små fisar på en lång stjälk… Knappt synliga. 

Dom två som blommar köpte jag på ICA för inte så länge sedan, dom blommade redan då=)
Aha! Det är fusk!!!! 

Ja visst är det lite fusk..:)
Jag! :) *vinkar*
Jag har ett 30-tal namnade sorter. Arter är något annat. Det finns bara ett fåtal rena arter av Saintpaulia, de flesta sorter är hybrider.
Är du intresserad av att köpa? I så fall kan jag kolla vad jag har. En del småplantor i överskott vet jag att jag har, men många andra sorter kan jag ju ta blad av.

#5, Just nu har jag lite Saintpaulior på gång, hur många det kommer att bli vet man aldrig.. Men jag återkommer gärna
Ok. :) Vad väntar du hem för sorter då? Och vad gillar du mest för färger, former etc.?

Åhh just nu gillar jag dom alla, Men santisar med gröna blommor är fina, sådana har jag aldrig sett förr, jag tror inte det i alla fall.. Och sedan tycker jag om fantasy, dom är också fina.
Men det är ett par sorter som jag är intresserad av och som jag inte har fått tag på och det är Kermit och Shogun.
Dom sorter som jag har på gång just nu är bla Field & Stream, Rob's Calypso Beat, Sky Diver & Scandal.
Jag tänkta att jag ska försöka ta det lite lugnt med samlandet, i alla fall till att börja med, så att man har lite nytt att önska sig hela tiden och för att det inte ska bli för mycket på en gång.
Fast jag har ju en liten Saintpaulia-önskelista på min hemsida:)
Idipidi, Vad har du för Saintpaulior?
jag tror inte att du blir så mycket gladare om jag skriver alla sorter jag har. Men jag vill gärna att de ska vara lite spekatukära ochliksom "mycket". ;) Har mycket som går i rosa och cerise. Gärna fantasy (även om de ofta gör en besviken och blommar fel), gärna brokbladigt. Tycker minst om blått, åtminstone "mesig blå" som ljusblått i kombi med vitt. Gult är inte heller något jag är så förtjust i. De blir så sällan gula på riktigt…
Favoritsorter är nog… Halo's Aglitter, Rebels Splatter Kake, Buckeye Colossal, Rainbow's Neon Electra, alla ganska spektakulära. Och Gillian kanske, en helvit med jättestora dubbla blommor.
Sen måste man ju såklart ha några undantag som bekräftar regeln också… ;) Minis har börjat bli intressant på sistone när platsen börjat tryta på allvar.
Emerald Love är ju en trevlig "gröning". Min blommar så fint just nu, men jag har ingen kamera just nu. får ta och fota när den kommer hem.
Vad har du för adress till din hemsida då?
Jag söker bara två sorter just nu. Golden Autumn och Winter Parasol, men de verkar svåra att få tag i. :(
Haha, glöm det. jag hittade din hemsida. :) Av de du söker har jag Dizzy Lizzy och Looking Glass. Inga småplantor, men kan ta blad om du skulle vilja ha.

Minisarna har jag också börjat tycka om, tidigare tyckte jag att dom såg så tråkiga ut, men nu när jag har sett på nätet så många små söta minisar och halvminisar det finns så har jag nu ändrat uppfattning om dom.
Roligast är det nog med Saintpaulior som man inte hittar ute i affärerna hur lätt som helst, det vore kul med ngt som inte "alla andra" har.
Jag köper gärna ett blad av dom vardera (Looking Glass & Dizzy Lizzy), men jag kan inte betala ngt förrans efter den 19:e, det är då som löningen kommer:)
Denna blomma tillhör en av dom som jag som tonåring gillade, men då fanns bara den mörkblåa/lila att få tag på och det blev lite tråkigt att bara ha en färg hela tiden. Men jag fick dom aldrig att blomma om och fick köpa nya hela tiden. Efter några år så tröttnade jag på dom tills 2006/2007 när jag kom i kontakt med dom igen och nu i massor av härliga färger. Jag köpte två olika blåa och fick reda på via handelsträdgården jag praktiserade på att man skall vattna dom med "varmt" vatten och på fatet som vanligt, så jag började att vattna med varmt (lite mer än ljummet) vatten och till min stora glädje så blommade dom som aldrig förr och länge! Jag har tagit nya blad från dom och jag har nu flera av dom och de skall nu snart blomma och jag ser verkligen fram emot det. Nu har de kommit igång igen efter vinterns vila och OJ OJ OJ vad dom blommar nu!! Jag ropade in två nya under vintern och de börjar nu ta form och jag väntar påblommor där med.
Jag köpte en ny idag i rosa. Här kommer en bild av mina som nu blommar och jag vill ha flera, särskilt en vit!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#11 Jag PM:ar dig! :)
Grejen är väl att de som finns ute i handeln extremt sällan är namnsorter. Det är enstaka namnsorter som börjat komma ut i handeln bara. De allra flesta i mataffärer och liknande är vad man kallar handelssorter. De växer ofta snabbt och bra och blommar mycket, men blommor och blad är sällan så speciella.
Gillian heter den bästa vita om man frågar mig. :)

Gillian var riktigt fin. :)
Ja min vita namnlösa ICA-saintpaulia är ju inte helt fräsch, blommorna & knopparna blir lätt fula på den, medans min blålila ICA-Santis är som den ska vara med blommorna, inga bruna & vissna blommor eller knoppar som den vita lätt får.
Passa så att den inte har amerikanska blomtrips eller mjöldagg. Det tycker jag ofta att jag ser att paulisarna i matbutikerna har. Det sprider sig till de andra man har hemma…. :(
Blomtripsen är jättesmå och springer i blommorna. Ytterst aällan man ser dem men man brukar kunna se spår av dem, att det ligger pollen utspritt i blomman. Det gör det inte annars. De suger växtsaft och blommorna vissnar fortare.
Mjöldagg har hos mig visat sig genom att blommor och blomskaft ser ut att ha lite vitt puder på sig och sen vissnar snabbare än normalt. Det kan angripa bladen också.

Hmm då ska jag ta och kika på blomman, attans om dom skulle ha fått ngt sådant.

Nu så har jag kikat igenom mina Santisar och jag kan inte se ngt avvikande. Men jag misstänker att jag kanske kan ha varit lite väl generös med vatten, det är ju inte bra om dom får för mycket av sådant. =)
#13 Hedbrant, jag tar gärna emot ett eller flera blad (helst tre för att vara söker) från denna skönhet. Jag vet att dom i matbutikerna inte har namn på sig men det gör inget, jag vill ha dom trots det. Klart det är roligare med namn, men det kan man forska i senare.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#14 Gillian är ju sur snygg som helst!!! WOW!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#19, Jag skriver ett pm till dig..
#19 Men hur gör du med bladen då om du behöver flera? :) Jag har bara varit med om en gång att ett blad har dött, men då var det ett dåligt blad jag fick, gammalt och gulnat.
#20 jag har två småplantor av Gillian över, men de är lite för små för at jag ska vilja skicka iväg dem ännu. Men lite längre fram så… Om du skulle vilja ha.

Emerald Love var då verkligen fin,
idipidi! "Emerald in Love" var ju hel häftig!! Kan man få tigga till sig tre blad eller skall vi byta eller vill du ha pengar? Återkom med ett PM.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4