Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6604 ggr
Maja
0

Hallonbuskar!!

Någon som vet vad det kan vara för fel på våra hallonbuskar? Det kommer nästan inga skott, bladen är gula, det blir nästan inga bär.. Har både gula och röda hallon, men det blir nästan ingenting!! Förra året hade vi massor med bär och likadant året innan det, men i år har nästan alla bär försvunnit!! Jag läste någonstans om något virus, men jag kommer inte ihåg vad det hette nu.. Någon som känner igen sig? Kan man klippa ned buskarna och hoppas på att det kommer upp nya, friska skott? Kan det vara jorden som saknar något ämne, men det kanske man kan utesluta eftersom hallonen har trivts föregående år, eller? :/

__iE
0

kanske är för att dt inte har regnat ?

för vi har hallon, elr vildhallon men de är utdöda :/

Christina
0

Om du har vattnat så att det inte är torka det handlar om, så finns andra tänkbara förklaringar.

Är jorden sur? Dvs har den för lågt PH-värde? Då kan du gödsla -hallon vill ha gödning.

Det värsta är om det är ett virus. Om hallonen inte tar sig nästa år heller, så kan det vara så illa att de blivit sjuka.

kickboard
1

Vi hade en gång en sjukdom på våra hallon som gjorde stammarna mörkrödfläckiga och fick skotten att tvina bort. Minns tyvärr inte vad åkomman heter, men jag klippte ner alltihopa och från roten kom nya friska skott som bar frukt följande år.

Maja
2

Joo.. De har fått vatten, så det är inte problemet!! Christina - kan man se på något sett om pH-värdet är för lågt på något sätt? Kickboard - Vi har också mörkröda fläckar så det är kanske samma sak? Hmm.. Tack för svaren! :)

Christina
1

Lite knepigt att mäta PH-värdet. Det finns mätare att köpa i handelsträdgården. Däremot att gödsla hallon är aldrig fel. Och att klippa ner sjuka skott och se fram mot nästa år som Kickboard föreslår är ett bra förslag.

Maja
0

Tack för svaren, det blir nog till att klippa ned skotten och hoppas på bättre lycka nästa år!! ;)