Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3086 ggr
MrsDragon
0

Skuggig remsa - vad göra?

Mellan huset och en hög syrenhäck har vi en remsa på 2*10 meter. Den förre ägaren hade för länge sedan land där och nu är det gräsmatta. Jag vill inte ha nåt av det. Grus eller plattor antar jag…

Har ni några förslag på vad man kan göra? Vi ska kunna använda remsan som passage, men jag vill ändå ha nånting grönt där. Tippar på att det blir några urnor eller så, eftersom det är så pass smalt.  Frågan är bara vilka växter man skulle ha satt i urnorna. Kanske nåt högt gräs och nåt fint till..? Det står helt still angående den här delen, så kom gärna med förslag.

parsley
0

Inte vad du hade tänkt dig kanske, men funktionellt. Låt gräset vara kvar, men gräv ner trampstenar så överkanten ligger i markhöjd. Trampstenarna kan vara vanliga trädgårdsplattor, natursten eller något eget gjutet. Gräset blir inte slitet och man kan köra över plattorna med gräsklipparen. Vad gäller krukor så trivs väl hosta /funkia , flitiga lisa och murgröna i skugga.

MrsDragon
0

Kruxet är att den här remsan hamnar "på sidan av", så det lutar åt nåt så smidigt som möjligt. Vill slippa gräsklippning där alltså. :)

Annars är tanken med trampsten bra. Det är bestämt sedan tidigare att vi kommer använda på andra platser.

Tack ändå! :)

Ticka
0

Man kan göra så många roliga saker med en tråkig passage.

Betongsten? Natursten? Grus? Det är ju ett val beroende på kostnad, underhåll och smak. Betong är billigare än natursten. Natursten slits vackert och är tidlöst, grus kräver underhåll då även den mest nitiska underarbetet.

När du valt ditt material och gången lagts så finns det förhoppningsvis, en liten remsa kvar som behöver befolkas av något annat än ogräs? En platts för marktäckare!

Genom att plantera marktäckare längs med sidorna invid gången så ger du gången en mjukare linje. Det finns en del marktäckare som funkar i skuggigare lägen. Tex; ormöga, sockblomma, vintergröna, skuggröna, hasselört, daggkåpa, myskmadra och min favoriter waldsteinia, flocknäva.

Många sorter klara skuggiga miljöer men då kan den dekorativa, om en blygsamma, blomningen kan utgå.

Hasselörten växer förhållande långsamt och bör planteras rätt så tätt på en gång för att inte ge ogräset fri tillgång till öppen jord. (Det gäller det mesta!)

Sen kan man pula in grupper med högre perenner som tål skugga. Det finns många vackra bladfärger och former som ger liv i planteringen. Där bland ormbunkar "träjon, strutbräken" och hostor i tillsynes ändlösa variationer på blad form och färg. Blomningen kan bli lite dålig i skuggan men det är ändå det vackra bladen man vill åt.

Pergola eller bågar i passagens ändar ger en mer rumslig känsla. Det går även att ha skuggtåliga perenner i krukorna att möblera med.

Bjornen
0

En bra marktäckare för skuggiga lägen och en av få växter som även växer i torrt läge är gulplister. Något fuktigsare läge är rosenplister en bra växt.

Strutbräken bör man undvika på små ytor, då de sprider sig rikligt med rotskott.

MrsDragon
0

Tack för tipsen! Jag har börjat skissa på lite ideer och tror det blir rätt bra i slutändan! (Tar dock ett tag innan vi är där - står en byggställning där just nu, och kommer så göra en stund till. :) Ganska skönt ändå att kunna skissa i lugn och ro!)

Ioma
0

Varför inte bygga upp en stenmur runt hela den biten som bara är 20cm hög. Mitt däri en fontän med massor av taklök runtomkring av olika slag?

Det funkar även i skugga och finns massor av olika jättevackra sorter att välja mellan och INGET rensande eller grävande, det enda som kräver lite jobb efter hand är fontänen inför vintern osv.

Jag och mina krazy ideer. heheehe

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se