Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8409 ggr
favoritkatten
6

björnbär =(

Hej

Har en fråga, hur i hela friden får man bort björnbär utan att behöva ha en grävmaskin och frakt bort all jord. Det tar sig ju bara man glömmer ett blad grrr

Ha det bra

Cina

signemo
0

Den som det visste. De tar sig upp allastansSkrattande

Var rädda om varandra

Anders 50
0

Vågar man säga ett så fult ord som " Roundup " på den här sajten ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tilda-T
0

Menar ni att björnbär blir ett sånt ogräs , jag som hade tänkt plantera en björnbärsplanta vid staketet!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

SannaHolmgren
0

Det finns taggfria björnbär i handeln.

favoritkatten
0

Björnbär är enligt mig ett ogräs. det tar sig jättelätt och växer enormt. Visst det är suveränt goda bär men men…

De taggfria har jag för mig är förädlade, klipper man fel så kan man få tillbaka orginalplantan och då har man taggar igen.

Roundup och ogräsättika är som om det vore ett gödningsmedel för dem, jag har provat båda sorterna =(

Ha en skön försommar dag

Cina

Anders 50
0

#5 Då har du nog inte använt koncentrerad Roundup som du blandar själv. 3 dl till 10 lit. vatten tar allt…….

Bjornen
0

Björnbär är vildväxande i vårt land och består av hundratalet apomiktiska arter. Taggfria björnbär är framställt genom korsningar och är stabila om inte det ovanliga händer att de muterar tillbaks till sitt ursprung. Beskärningen har inget med om de förblir taggfria. Däremot kan de taggfria ha olika grad av taggfrihet och spar man konsekvent de taggigaste kan de bli taggigare.

Koncentrerad Roundup får inte köpas och hanteras utan särskild behörighet. Roundup fungerar så att växten växer ihjäl sig och vid svaga doser innebär det en gödslingseffekt istället. ättika har endast effekt på blden som får ättikan på sig och fungerar endast mot ettåriga växter eller unga flerårig växter.

Tilda-T
1

Då får man ta och fundera en stund till innan man planterar!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

favoritkatten
0

Tack för era svar…. Har då lite att göra, gräva och åter gräva… suck…
Är bönder de som har behörighet tro??

Ha en skön kväll

Cina

Anders 50
0

"9"  Inte alla, men det kostar ju inget att fråga. Synd att du inte bor i närheten.Fast langning är ju olagligt.  Hemlis

favoritkatten
0

#10 tack ändå Skrattande

Ha det underbart idag

Cina

marimu
0

Finns det björnbär som överlever i zon 5? Saknar fortfarande min barndoms solmogna björnbär på västkusten.

Bjornen
0

Jag har björnbär i zon 6 men jag måste täcka rankorna under vintern och det kan ibland vara svårt att få dem att hinna mogna. Ändå har jag inte den allra härdigaste sorten.

Jag såg att du bodde också inom Falu kommun. Det finns björnbär på några olika ställen i kommunen.

pyromanen
0

#9 bönder med certifikat.  Sen har det  betydelse hur det används också.  Mest effektivt på de flesta vadartade saker är att klippa plantan av vid backen under högsommarn, typ slutet på juli/början på aug. och när den skjuter igen behandla skotten.  … Sen finns det ju en anledning till att man ska ha certifikat.. att man ska veta hur man hanterar det, och det är ju bra.

Bjornen
0

Efter gammalt ska man göra beskärningar på Botvid (28/7) för att få minst återväxt.

anki1
0

Jag ska fråga svärsonen om han har behörighet. Han är bondson.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Renate
1

Prova med  med grovsalt helst när det regnar, funkar väldigt bra på ogräs.

hälsninar Renate