Behöver hjälp med ideer
Vi HYR en lägenhet i ett parhus. Det är alltså ett hus med två lägenheter bredvid varandra.
Eftersom vi hyr får vi inte göra precis vad vi vill och jag vill så gärna ha en trevligare trädgård.
Så nu behöver jag lite hjälp´, lite brainstorming så att säga…
Så här är det.
På baksidan har vi ett soldäck som är 3x3 meter (trägolv utan tak o väggar).
Däcket har en dörr in till köket så det är ju den naturliga grillplatsen för oss på våren/sommaren.
mellan vår och grannens soldäck har de satt upp ett tråkigt högt träplank, ca 2½ meter högt, som står från husväggen och 3 meter ut.
Mellan soldäcket och planket är det 1½x3 meter outnyttjad gräsmatta.
Skulle gärna vilja göra något av den lilla gräsplätten men vet inte vad som man lätt kan återställa till gräs när man flyttar. Behöver ideer om den gräsplätten.
Sen är det även så att från grannen på andra sidan soldäcket, alltså i ett annat hus så har hon sin ingång precis där och fyll insyn till vår trädgård vilket är otroligt trist.
Jag funderade på att göra en flätad pilhäck direkt intill vårt soldäck där jag även ska plantera in luktärt som då klättrar bland pilens grönska. Tror ni det skulle funka???
Men den där gräsplätten då? Vad kan jag hitta på där?
Älskar klätterväxter men det får inte gå över till grannens sida av planket.
Där är sol från 12-tiden på förmiddagen till sent på kvällen så det är väldigt mycket sol.
Jag älskar rinnande vatten i form av fontäner och vattenfall o liknande och skulle vilja ha något sådant där också.
Ideer????
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Krukodling säger jag. Man kan odla jättebra i krukor och det finns faktiskt en hel del fördelar med det också. Låna någon bok på biblioteket om krukodling eller kompaktodling/cityodling, då brukar man kunna få idéer.

Du måste ju ha kryddörter på grillbalkongen. :) Går utmärkt att krukodla. Får du plantera bärbuskar på gräsplätten? De är ju iofs svåra att ta bort men fastighetsägaren kanske kan acceptera det, eftersom det faktiskt är trevligt med bärbuskar. Annars kanske man spaljera fruktträd eller bärbuskar mot planket? Då tar ju de inte så mycket markyta.
Jag vill inte ha krukor tyvärr. Dels så finns det inte plats på soldäcket och dels så måste man försöka passa in varje gång vakrmästaren klipper gräset och lyfta bort alla krukor som står på gräset.
Tyvärr passar inte krukor in men tack så mycket för tipsen ändå.
Har ett land med örter o sånt så det finns tillräckligt med örter just nu. hihi
Jag hade funderingar på att gjuta upp block med naturstenar och bygga ihop två våningar med jord att plantera i för då kan man lyfta undan stenblocken om vi flyttar och sen plantera om gräset om de inte vill ha kvar det.
men det tar sån tid och jag vill ha nåt nuuuu… hihihi
Mvh
Marika "Ioma"
Kan du inte fästa balkonglådor och/eller krukor på planket?
Nä tyvärr så är det alldeles för dåligt. Gammalt och rangligt och tar jag sönder det måste jag laga eller köpa nytt :-(
Trist bostadsbolag vi hyr av tyvärr.
Mvh
Marika "Ioma"

Ta en tur till biblioteket och låna hem några gamla årgångar med trädgårdstidningar, t ex Allt om trädgård, så kan du hitta ideer om t ex vatten i trädgården. Kan du odla på soldäcket och ha trädgårdsmöbler på gräset istället? Då slipper du ju flytta krukor i samband med gräsklippning.
Det finns ju många ettåriga fina klätterväxter som bara är att rycka bort på hösten, olika vindor t ex.
Jag har mängder av sådana tidningar och har mängder av ideer men jag har så svårt för att förverkliga allt nu när vi bara hyr.
Jag ska i alla fall göra ett insynsskydd av pil runt soldäcket så man slipper ha insyn från grannen när hon går ut genom sin ytterdörr.
Ska bara finna pil, ska ringa och fråga mamma om hon vet nånstans i deras skog där det växer pil. Är ju inget naturligt träd här så….
Sen funderade jag på idag när jag var på baksidan om man kanske skulle kunna ha ett vattenfall i vår stora plåtkruka. Plasta in den och så sten o lite vattenväxter o så gjuta upp ett fint vattenfall som man kan ställa däri.
Kan nog bli fint.
Den kan ju stå på soldäcket.
Hummm… Nu kom jag på mer jag kan göra. hihi va skoj. Nu ska jag börja gjuta vattenfall (har plast o sånt hemma redan hihih)
Mvh
Marika "Ioma"