Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1251 ggr
Christina
0

Skördetider

Nu är alla vinbär mogna hos mig. Ungefär hälften har jag plockat och gjort gelé och sylt och marmelad. Krusbären fick åka direkt in i munnen.

Hallontårta har det blivit två ggr i veckan på sistone och bigarråer och körsbär har vi ätit i kapp med fåglarna. Ja jag såg diskussionen om namnen, men själva har vi av gammal hävd kallat de gulröda för bigarråer och de mörkröda för körsbär, även om det inte är helt korrekt.

Känner mig så jordnära när jag skördar och syltar. Tänker på min mormor som gjorde av det av nödvändighet och som också höll får för att ge barnen vantar och varma strumpor till vintern. Och hade ett linfält för att få lakan och handdukar. Hur hann hon med? Är så ledsen nu att jag inte frågade ut henne mer när hon levde om hur hennes liv var de svåra åren runt 1910-20. Var totalt ointresserad när jag var ung. Tror t o m att jag inte tyckte det var 'fint' att de kämpat så hårt, när jag då umgicks med folk som hade mor- och farföräldrar som tvärtom längtade tillbaka till de tider då 'alla' hade hemhjälp.

Spårade visst ur lite…

Sessan1
0

Samma här Christina!

Jag ångrar oxå att jag inte frågade min Kära Mormor hur det var på hennes tid!

Hon hade ju stor  tomt med mycket  bär och äppelträd som hon tog hand om när det var tid att plocka dom.

Jag har nog fått hennes och min Kära Mammas (som tyvärr oxå är borta sedan ngt år tillbaka) intresse när det gäller att plocka bär och äpplen iaf.

Hon satt ofta och vävde mattor oxå, så ibland undrar man hur dom han med när man knappt gör det idag! 

/Sessan1

Christina
0

Just det Sessan - nu minns jag mattorna också. Varje sommar skickades vi rännstensungar till Mormor i Järvsö och hade med oss gamla kläder som skulle bli trasmattor att tas hem till stan efter sommarlovet. Minns också hur kul det var ligga på magen på den färdiga trasmattan och leta efter sin gamla klänning.

Diana61
0

Jag har inga bär förutom två taggfria björnbärsbuskar som jag planterade för några månader sedan och som nu börjar mogna. Vill gärna ha vinbär också, så vi får se vad nästa år ger mig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4