Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2395 ggr
Katrin38
2008-05-12 17:26
0

Fråga?

Jag kan ingenting om detta med odling, men kom i alla fall på att i år skulle min balkong prydas av diverse växter. Ska det göras så ska det göras ordentligt tänkte jag och sådde mina egna frön. Dessa frön har nu till min stora förvåning börjat växa (persilja, körsbärstomater och basilika).

Det börjar bli dags att plantera om dessa och placera ut dom på balkongen. Så min fråga är: måste jag köpa ny jord eller kan jag använda såjorden (en relativt nyköpt och nästan orörd säck)? 

Tacksam för svar!

idipidi
2008-05-12 17:34
0

Om det är såjord i påsen så duger det inte för plantorna annat än precis vid sådd. Den är alldeles för näringsfattig. Du behöver en bra plantjord. Det bästa vid krukodling är en riktigt bra kvalitetsjord. Inte billig "5 säckar för 100kr".

Tomaterna vill ha rejält med plats, 10-12 liter åtminstone. Murarhinkar har jag till mina, såna svarta i plast. Persilja går bra i kruka och likså basilika. Basilikan är dock väldigt värmeälskande och mår absolut inte bra av kalla nätter. Jag tror faktiskt att mina plantor får stå kvar inne i köksfönstret i år.

/En annan balkongodlare. :)

parsley
2008-05-12 17:44
0

Vilka talanger du har Idipidi, balkongodlare också. :) Jag har också svarta murarhinkar till en del av mina tomater. Ett par centimeter upp från botten har jag borrat några hål för dränering för att få en självvattnande kruka. Jag lägger krukskärvor i botten och täcker dessa med fiberduk innan jag fyller på med bra jord.

Bjornen
2008-05-12 18:36
0

Egentligen är såjord en utmärkt jord att ha plantor i men den måste gödslas upp ordentligt, lämpligen med kogödsel eller hönsgödsel. Såjord har en bättre struktur än plantjord men är dyrare och näringsfattigare. Oftast är det bättre att använda plantjord även för frösådder (som gärna blandas med sand).

Basilka bör inte ha temperaturer under 8-10 grader varmt och ska de stå ute bör de planteras i lerkrukor som ger dem en jämnare temperatur.

Normala tomatplantor vill ha stora krukor med dvärgsorterna Tiny Tom mfl. klara sig bra i 3½-5 liters krukor. Då gäller mera vattning och lämpligen även en gödsling under sommaren. Dvärgsorter kan sedan tas in i höst som krukväxter och ger skörd även under vintern.

idipidi
2008-05-13 00:50
0

#2 Hahaha.. inte då. Bara väldigt mycket fixa idéer. Som att fundera över hur mycket det egentligen går att odla på en balkong. Svaret är… ganska mycket…

Katrin38
2008-05-13 16:34
0

Tack för era svar! Jag får väl vackert köpa lite ny jord då. Det känns i alla fall lättare än att gödsla :) Sedan är det bara att hoppas att plantorna växer också.